Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 20 kwietnia 2024 imieniny: Agnieszki, Czesława

Sprawozdanie z XLVII sesji Rady Miasta

Katarzyna Wodowska   
piątek, 16 lipca 2010 10:53

Radni klubu "Razem dla Radzynia"

15 lipca została zwołana XLVII sesja Rady Miasta. Decydenci poddali głosowaniu 5 uchwał, które dotyczyły między innymi zwiększenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych, nadania nazwy nowemu rondu ulicznemu, rozpatrzenia skargi na działania dyrektor Przedszkola Miejskiego.

Tradycyjnie sesję otworzył przewodniczący Jacek Piekutowski. Po stwierdzeniu quorum i przyjęciu protokołu z poprzednich obrad, burmistrz Witold Kowalczyk wprowadził do harmonogramu projekt uchwały dotyczący zmiany uchwały z 22 czerwca w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie na realizację zadania pod nazwą „Północno- wschodni system kanalizacji zbiorczej w Radzyniu Podlaskim- Kanalizacja sanitarna w ul. Sitkowskiego, ul. Bł. Męczenników Podlaskich i ul. Podlaskiej.” Kwotę pożyczki zwiększono z 784 000,00 zł do 800 000 zł. Poprawkę burmistrza radni przyjęli jednogłośnie (15 „za”).

Radny Maciej Tracz w imieniu Klubu Razem dla Radzynia zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały o ustaleniu liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

„Uzasadnieniem jest to, iż podobną w treści uchwałę Rada Miasta głosowała negatywnie zaledwie 3 tygodnie temu. Nie dotarły do nas żadne nowe, nadzwyczajne informacje, które naszym zdaniem uprawniałyby poddanie uchwały pod obrady Rady Miasta. Ponadto, o ile się orientuję, Komisja Rozwoju Gospodarczego Miasta zaopiniowała projekt tej uchwały negatywnie.”- wyjaśnił radny Tracz.

Do wypowiedzi odniósł się burmistrz: „Wniesienie tego projektu uchwały spowodowane było tym, że starający się o koncesję złożyli kolejne wnioski o udzielenie pozwolenia na sprzedaż alkoholu.”

Wniosek radnego Macieja Tracza o zdjęcie projektu uchwały z porządku obrad, odrzucono stosunkiem głosów 7 „za”, 8 „przeciw”.

Sprawozdanie z działalności burmistrza

Głos zabrał burmistrz Witold Kowalczyk: „Większość uchwał podjętych na ostatniej sesji Rady Miasta jest w trakcie realizacji. Wykonana została uchwała dotycząca pomocy dla gminy Wilków. (…) Ponadto chcę poinformować, że Sejm RP podjął ustawę dotyczącą systemu oświaty. Ustawa odnosi się do problemu, który zna cała Polska, mianowicie odpłatności rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu. W nowej ustawie jest już jasno i czytelnie napisane, że minimum programowe bezpłatne 5 godzin- oczywiście Rada, jeżeli ją stać i jeżeli ma taką wolę może ustalić bezpłatne przedszkole 8, 7 czy 9 godzin- a pozostałe godziny są płatne i wysokość tych opłat ustala Rada Gminy. (…) W ustawie również pisze, że Minister Edukacji wyda stosowne rozporządzenie, jeżeli chodzi o fakt: co to jest podstawa programowa. Ustawa została skierowana do Senatu i będzie obowiązywała od 1 września 2010 roku.

Kolejna informacja dotyczy decyzji Wojewody Lubelskiego w sprawie następującej: [cytat z korespondencji Wojewody] „Odmawiam wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji starosty radzyńskiego z 29 października 2007 roku zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej Związkowi Komunalnemu Gmin Powiatu Radzyńskiego pozwolenia na budowę składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne wraz z sortownią oraz zapleczem technologicznym na terenie istniejącego składowiska Adamki w miejscowości Biała.” Jest to skarga wniesiona przez naszą kochaną Marysię. Myślę, że nie ustanie w dalszych działaniach.

Chce również poinformować, że firma Braun wykupiła 7 działek o powierzchni 4,22 ha pod kolejną rozbudowę fabryki. 19 lipca wykupi ósmą działkę. W sumie ten dodatkowy teren będzie miał powierzchnię 4,91 ha.”

Informacje Przewodniczącego Rady

Przewodniczący Jacek Piekutowski omówił korespondencję, jaka wpłynęła do Rady. „Otrzymaliśmy pismo z Urzędu Wojewódzkiego stwierdzające, że oświadczenia majątkowe moje oraz burmistrza zostały złożone prawidłowo i nie ma do nich uwag.”- wyjaśnił przewodniczący.

Jacek Piekutowski przytoczył fragment pisma od Komisarza Wyborczego z Białej Podlaskiej, w którym oddalono skargę mieszkańców miasta Radzyń na uchwałę Rady Miasta z 22 czerwca 2010 roku w sprawie zmiany granic okręgów wyborczych. Od tegoż postanowienia przysługuje odwołanie do Państwowej Komisji Wyborczej w terminie 5 dni od daty jego doręczenia. „Z tego, co wiem, chyba nie było składane odwołanie do PKW, w związku z czym w przyszłych wyborach okręg 5- mandatowy zostanie podzielony na 2- i 3- mandatowy.”- powiedział Jacek Piekutowski.

Interpelacje i zapytania radnych

W tym punkcie głos zabrało dwóch radnych.

Adam Adamski: „Chciałem zapytać pana przewodniczącego czy, w jaki sposób i kiedy samorząd będzie obchodził 20- lecie powstania samorządu? Rocznica minęła w czerwcu i z tego, co wiem sporo samorządów już takie obchody odbyło. Moje drugie pytanie kieruję do burmistrza. Jak wiemy odbyły się wybory na Prezydenta RP. W naszym mieście dwukrotnie znajdowała się reklama ustawiona na Placu Wolności- za drugim razem tarasowała zupełnie przejście dla pieszych. Czy ktoś wyrażał zgodę na ustawienie tej reklamy i ewentualnie, jaką odpłatność komitet wyborczy wniósł do Urzędu Miasta?”

Maciej Tracz: „Mam pytanie do burmistrza. Czy w związku z tym, że niedawno nastąpiła zmiana na stanowisku starosty, podejmował pan burmistrz z nim jakieś rozmowy na temat remontu ulicy Gwardii, który- przypominam- planowany był w formie 50/50, czyli połowa kosztów po stronie Starostwa.”

UCHWAŁY, UCHWAŁY…

Wniesienie skargi kasacyjnej- uchwały w sprawie opłat za przedszkole ciąg dalszy

Pierwsza uchwała dotyczyła wniesienia skargi kasacyjnej oraz udzielenia pełnomocnictwa procesowego. Uchwała uzyskała negatywną opinię Komisji Oświaty i Kultury.

W projekcie czytamy, że postanowiono wnieść skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 7 czerwca 2010 roku w sprawie ze skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Miasta Radzyń z dnia 22 marca 2007 roku w sprawie opłat za świadczenia Przedszkola Miejskiego. Udzielono również pełnomocnictwa radcy prawnemu Zbigniewowi Dubielowi do sporządzenia oraz wniesienia skargi kasacyjnej.

Z uzasadnienia projektu uchwały dowiadujemy się, że: w dniu 7 czerwca 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wydał wyrok w sprawie ze skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę nr VI/18/07 Rady Miasta Radzyń Podlaski z dnia 22 marca 2007 roku w sprawie opłat za świadczenia prowadzonego przez miasto Radzyń Przedszkola Miejskiego. Na mocy tego wyroku Sąd stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. Przedmiotowe orzeczenie jest nieprawomocne. Przysługuje od niego skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Z uwagi na doniosłość sprawy oraz ewentualne skutki, jakie mogą wynikać z przedmiotowego orzeczenia zasadne jest wyczerpanie toku instancyjnego i wniesienie skargi kasacyjnej, o czym winna postanowić Rada Miasta w drodze uchwały.

Radny Zdzisław Woś wypowiedział się w imieniu Klubu Razem dla Radzynia: „Chciałbym przedstawić nasze stanowisko w sprawie tej uchwały. Klub będzie głosował przeciw. Naszym zdaniem ta uchwała nie ma racji bytu. Jest bezsprzeczne, że ta uchwała wówczas obowiązująca była niezgodna z prawem i naszym zdaniem skarga nie ma szans powodzenia. Wskazywaliśmy to już wcześniej.”

Głos zabrał burmistrz: „Wnoszę o podjęcie tej uchwały. Argumentacja pana Wosia jest zgodna z jego wolą. Ma takie prawo. Chcę tylko przypomnieć, że pan Woś i koledzy z Klubu głosowali za tą uchwałą w 2007 roku. Na 15 radnych, 14 było za podjęciem. Ta uchwała była ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego, stała się prawem miejscowym. Na skutek różnych propagandowych działań- jak wszyscy wiemy- obudziła się pani Wojewoda, przewodniczący razem z Klubem. Stało się tak, jak się stało i uchwała została uchylona przez Radę Miasta. Ale my- jako miasto- mamy prawo się bronić. Stąd apel, aby ta uchwała została podjęta.”

Radny Adam Adamski: „Chciałbym powiedzieć, że ja za tą uchwałą nie głosowałem- doskonale pamiętam. Nie zawsze jest tak, że wszystkie uchwały są podjęte właściwie, chociaż w momencie podejmowania wydaje nam się, że tak absolutnie jest. Przykładem jest kilkakrotne stawianie w różnych tematach uchwał, ich poprawianie przez Radę, co w przeszłości miało nie jeden raz miejsce. W związku z tym, że popełniliśmy błąd: trudno, ale to nie znaczy, że trzeba w tym błędzie tkwić i za wszelka cenę próbować udowodnić swoje racje.”

Do wypowiedzi odniósł się burmistrz Witold Kowalczyk: „My nie popełniliśmy błędu jako Rada. Bo Rada podjęła uchwałę, mogła się mylić. Tylko ta uchwała nie została zaskarżona przez organ nadzoru Wojewody. Czyli: w 2007 roku organ nadzoru nie stwierdził naruszenia prawa i skierował do publikacji w Dzienniku Urzędowym. I to stało się prawem. Dzisiaj możemy sobie tłumaczyć tak czy inaczej. Tak było i takie były fakty.”

Radny Zdzisław Woś: „Nikt nie odmawia prawa Radzie i my nie odmawiamy. Po prostu przedstawiliśmy stanowisko. A wracając do tego, co powiedział burmistrz: rzeczywiście tak było. My nieraz głosujemy mając zaufanie do służb merytorycznych,. Przecież nie jesteśmy w stanie wszystkich uchwał zweryfikować pod kątem prawa. (…) To prawda, że organy nadzoru nie podważały tej uchwały. Natomiast sytuacja się zmieniła po 9 miesiącach, gdy miała być podjęta druga uchwała. Wówczas organ nadzoru wyraźnie wypowiedział się w tej sprawie, że taka uchwała nie może mieć miejsca. Z tym, że ta informacja nie dotarła do Rady, a pan [burmistrz] wtedy stwierdził, że nie potrzeba zmieniać uchwały, bo prawo zmieniło się na tyle, że uchwała z 2007 roku może pozostać bez zmian. I myślę, że w 2007 roku rzeczywiście tak było i trudno kogokolwiek za to winić. Ale odpowiedzialność istnieje. Czy coś jest umyślnie czy nieumyślnie, czy przepisy są jasne czy niejasne- o tym nie rozstrzyga organ nadzoru tylko sądy administracyjne. Organ nadzoru jest pierwszym filtrem i niestety często się myli. Ja mówiłem o tej ostatniej uchwale, że organy nadzoru „puszczają” takie uchwały, ale wątpliwe jest, że ta ostania uchwała też z porządkiem prawnym jest zgodna.”

Przewodniczący Jacek Piekutowski: „Istnieje możliwość odwołania się. Zostaliśmy o tym poinformowani i z tym wiąże się dzisiejsza uchwała. Państwo macie prawo mieć odmienne zdanie i my je szanujemy. (…)” 

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto 8 głosami „za” przy 7 „przeciw”.

 

Głosowanie

Zwiększenie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych

Kolejna uchwała dotyczyła ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży oraz określenia zasad usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży tychże napojów.

Projekt przygotowano pod obrady Rady Miasta w związku z potrzebą zwiększenia dotychczasowej ilości punktów sprzedaży.

Obowiązujący do tej pory limit punktów to:

przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży- 7 punktów

przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży- 9 punktów

Nowy projekt zakłada następujący limit:

1.przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży- 12 punktów

 2.przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży- 15 punktów.

Określono też zasady usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży napojów alkoholowych. Nie mogą być one bliżej niż 100 m od np. obiektów kultu religijnego, szkół czy szpitali (nie dotyczy to obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie i powiązanych z nimi obiektów gastronomicznych).

Komisja Rozwoju Gospodarczego Miasta zaopiniowała projekt negatywnie.

Radny Adam Adamski zapytał: „Czy ta uchwała w pełni zabezpiecza potrzeby podmiotów gospodarczych, które mogły się ubiegać o koncesję i działają na terenie naszego miasta? Kilka tygodni temu podobna uchwała również miała dołączone wnioski i z tych wniosków wynikała zaproponowana liczba punktów. Z tego, co wiem jedną z koncesji stracił PSS przy ul. Międzyrzeckiej. Są różne podmioty w mieście, które prowadzą działalność handlową i gospodarczą i mam wątpliwości- jeśli nie, to proszę mnie wyprowadzić z błędu- że podmioty nie wiedziały, że będą zwiększane liczby punktów i takich wniosków nie złożyły. Co się stanie, jeśli za miesiąc lub dwa wnioski złoży jeszcze 10 podmiotów? Czy wówczas będą kolejne uchwały? W tej chwili wygląda na to, że tylko część osób, które wiedziały o możliwości zwiększenia liczby punktów złożyło wnioski.”

Odpowiedział przewodniczący Jacek Piekutowski: „Jeżeli ktoś był zainteresowany handlem alkoholem to na pewno śledził to, co się dzieje w mieście a przede wszystkim wystąpił o takie zezwolenie. (…) Ilość punktów, które chcemy dzisiaj przyjąć zabezpiecza przydział koncesji tym wszystkim, którzy się o nią starali. Natomiast liczba punktów przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży nawet z pewnym marginesem. Wnioskowałem do burmistrza o to, aby nie robić żadnych problemów. Dodam jeszcze coś w stylu pana Adama Adamskiego: miałem liczne telefony i rozmowy z mieszkańcami miasta na ten temat i w żadnym przypadku nie usłyszałem pochwały z tego tytułu, że Rada Miasta nie przyjęła zwiększonej liczby tylko- wręcz odwrotnie- że ograniczamy wolny rynek i uniemożliwiamy mieszkańcom kupienie większej gamy różnego alkoholu i w mniejszej cenie. Osobiście starałem się wyłączyć z tego, ponieważ spółdzielnia mieszkaniowa ma sklep, który handluje również alkoholem. Dzisiaj nie będę podtrzymywał tego stanowiska i wezmę udział w głosowaniu.”

 Uchwałę przyjęto stosunkiem głosów 9 „za”, 2 „przeciw” przy 4 wstrzymujących.

Głosowanie

Rondo im. Papieża Jana Pawła II

Trzecia uchwała dotyczyła nadania nazwy rondu ulicznemu w skrzyżowaniu ul. Wisznickiej i ul. Stefana Kardynała Wyszyńskiego. W projekcie założono nazwę „Rondo im. Papieża Jana Pawła II”.

Komisja Oświaty i Kultury zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Głos zabrał radny Adam Adamski: „W czerwcu Zarząd Oddziału NSZZ „Solidarność” w Radzyniu Podlaskim zgłosił do Rady Miasta wniosek następującej treści:

„Zarząd Oddziału NSZZ „Solidarność” wnioskuje w sprawie nadania nowopowstającemu rondu na skrzyżowaniu ulic Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Wisznickiej imienia Sługi Bożego ks. Jerzego Popiełuszki- męczennika za wiarę i ojczyznę. Uważamy, iż taka inicjatywa posłuży upamiętnieniu tak wielkiej osobowości oraz będzie wzorcem dla przyszłych pokoleń mieszkańców Radzynia Podlaskiego.” W podpisie przewodniczący Jerzy Bednarczyk.

Tak się składa, że również jestem członkiem tego Zarządu Oddziału i byłem na tym posiedzeniu, na którym ten wniosek był formułowany. I wszyscy zastanawialiśmy się, w jaki sposób ten wniosek zostanie przez władze miasta „storpedowany”. Dzisiaj już wiem. Dnia 2 lipca- prawdopodobnie- ponieważ na piśmie nie ma daty wpływu został złożony wniosek o nadanie rondu imienia Papieża Jana Pawła II. Ja osobiście będę głosował za tym wnioskiem. Jestem bardzo zadowolony, że po raz kolejny w jakiś sposób Papież Jan Paweł II będzie upamiętniony w naszym mieście. (…) Trzeba też się cieszyć, że jeszcze w inny sposób nie „storpedowano” wniosku NSZZ „Solidarność” nadając rondu inne imię- mamy przecież w mieście ulicę Jarmuła.”

Przewodniczący Piekutowski: „Nie wiem, co powiedzieć…To się trochę w głowie nie mieści. Szanowny kolega Adam Adamski chodził do szkoły, której dyrektorem był pan Jarmuł i nie wiem, czemu ma mu tak wiele do zarzucenia. (…) Nie da się jednemu rondu nadać dwóch nazw. Były dwie propozycja a ta, którą przedstawiłem uzyskała pozytywną opinię.”

Głos zabrał Jan Kuszpa, który chcąc „pogodzić obie strony” złożył wniosek o nadaniu rondu nazwy Karola Wojtyły. Jednak podczas dyskusji nad konkretna uchwałą, było już za późno na podawanie propozycji.

Uchwałę przyjęto 14 głosami „za”.

W głosowaniu nie wziął udziału radny Maciej Tracz. Tak uzasadnił swoje postępowanie: „Wnioskuję o zapisanie do protokołu imiennie tego, że nie wziąłem udziału w głosowaniu uchwały o nadaniu nazwy rondu ulicznemu. Powodem jest to, iż uważam, że to rondo, które jest położone w takim miejscu nie jest godne nosić imienia żadnej z dwóch proponowanych postaci. Uważam, że można je uczcić [postaci] w inny sposób, na przykład budując pomnik a nie nazywać ich imieniem ronda na peryferiach miasta przy supermarkecie.”

Skarga na działania dyrektor Przedszkola Miejskiego

17 czerwca 2010 roku burmistrz przekazał Radzie Miasta skargę Grzegorza Blicharza na działania dyrektor Przedszkola Miejskiego w Radzyniu. 21 czerwca burmistrz- za pośrednictwem przewodniczącego Piekutowskiego- przesłał skargę do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną w celu przedstawienia stanowiska. Przewodniczący Komisji- Zdzisław Woś odczytał jej stanowisko. Po zapoznaniu się z treścią i dokumentacją skargi oraz wyjaśnieniami dyrektor Anny Koczkodaj, skargę uznano za uzasadnioną.

Dlaczego złożono skargę? Otóż Grzegorz Blicharz poprosił o wydanie zaświadczenia o dokonanych wpłatach do Przedszkola Miejskiego za córkę za okres kilkunastu miesięcy w celu przedłożenia w sądzie. Prośba o zaświadczenie nie została spełniona. Zainteresowany otrzymał od dyrektor pismo, iż wykonanie takiego zastawienia jest niemożliwe ze względów organizacyjnych. Po złożeniu skargi Grzegorz Blicharz otrzymał wreszcie owo zaświadczenie o wpłatach za przedszkole. Dyrektor Anna Koczkodaj wyjaśniła, że nastąpiło to kilka dni po sesji Rady Miasta, która odbyła się 22 czerwca bieżącego roku. Powiedziała również, że tuż po sesji poleciła administracji przedszkola przygotować zaświadczenie. Dyrektor nadmieniała, że dokumenty znajdują się w archiwum przedszkolnym i bardzo dużo czasu zajmuje ich odszukanie i przygotowanie wykazu wpłat.

„Komisja uznała, że trudno uznać za zasadne stwierdzenie zawarte w odpowiedzi do zainteresowanego z dnia 9 marca 2010 roku, że przygotowanie takiego zestawienia przez przedszkole jest niemożliwe ze względów organizacyjnych skoro na posiedzeniu Komisji w dniu 6 lipca 2010 roku pani dyrektor poinformowała, że zostało ono przygotowane w bardzo krótkim terminie po sesji. Zapytała ona ponadto: co by było, gdyby rodzice zgłosili się po wydanie takich zaświadczeń, bo nie posiada do tych celów odpowiedniej ilości personelu. Na pytanie Komisji: ile było takich przypadków? Odpowiedziała, że w tym roku szkolnym nie było ani jednego takiego przypadku. Bezsprzeczne jest, że dyrektor przedszkola odmówiła wydania przedmiotowego zaświadczenia, co kłóci się z zasadami postępowania w sprawach indywidualnych- szczególnie z zasadą zaufania obywateli do organów państwa, który stanowi, że organy administracji publicznej zobowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów państwa; a także z zasadą szybkości postępowania administracyjnego, która stanowi, że należy sprawy załatwiać szybko a te sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów i wyjaśnień należy załatwiać niezwłocznie.”- uzasadniał stanowisko Komisji radny Zdzisław Woś.

Burmistrz Witold Kowalczyk: „Wnoszę o uznanie skargi, napisanej przez pana Grzegorza Blicharza na panią Annę Koczkodaj- dyrektora Przedszkola Miejskiego, za niezasadną. Uzasadnienie tego stwierdzenia jest następujące. Po pierwsze pan Blacharz wystąpił z pismem o udzielenie informacji a nie o zaświadczenie w celu przedłożenia do sądu. O wysokości wpłat za pobyt córki w przedszkolu z rozbiciem na poszczególne miesiące za okres 3 lat wstecz. Przedszkole nie jest biurem informacyjnym.(…) Chce nadmienić, że pani dyrektor wydała zaświadczenie. Na prośbę sądu stosowne zaświadczenia zawsze zostaną wydane. W tym miejscu chcę zadać pytanie: czy opłacając na przykład abonament telewizyjny, możemy żądać od telewizji informacji o dokonanych wpłatach? Czy Urząd Skarbowy ochoczo udzieli nam informacji o dokonaniu wpłat podatku? Po drugie: pan Blicharz ma podpisane umowy w ciągu tych trzech lat zawarte z dyrektorem przedszkola, w których określone zostały prawa i obowiązki oraz wysokość opłat miesięcznych, jakie powinien wpłacać za pobyt dziecka w przedszkolu. Po trzecie: pan Blicharz uiścił opłatę na rzecz przedszkola, otrzymał pokwitowanie dokonanej opłaty na druku ścisłego zachowania. Chce przypomnieć, że na zlecenie przewodniczącego Rady Miasta Komisja Rewizyjna została zobowiązana do przedstawienia stanowiska z rozpatrzenia wyżej wymienionej skargi, w oparciu o które Rada Miasta podejmie stosowną uchwałę. Stanowisko Komisji nie zostało dostarczone głównej oskarżonej, czyli pani Annie Koczkodaj, nie została z nim zapoznana w inny sposób. A przecież największy zbój, przestępca ma prawo zapoznać się z aktem oskarżenia sporządzonym przez prokuraturę. Reasumując wnoszę- jak na wstępie- o uznanie skargi jako niezasadną.”

Przewodniczący Jacek Piekutowski zarządził głosowanie w sprawie brzmienia uchwały. Czy będzie ona dotyczyła skargi zasadnej czy niezasadnej. Sam zaproponował, aby uchwała zakładała, iż skarga jest niezasadna. Radni przyjęli takie brzmienie stosunkiem głosów 8 „za”, 6 „przeciw” przy jednym wstrzymującym.

Cała uchwała, w której projekcie ostatecznie czytamy, że „po rozpatrzeniu skargi pana Grzegorza Blicharza na działania dyrektor Przedszkola Miejskiego w Radzyniu i zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Miasta w sprawie zarzutów postawionych w skardze, uznaje się skargę za nieuzasadnioną.”  została przyjęta identycznym wynikiem głosowania, czyli 8 „za”, 6 „przeciw” przy jednym wstrzymującym.

Zwiększenie kwoty pożyczki

Ostatnia uchwała zmieniała uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie na realizację zadania pod nazwą „Północno- wschodni system kanalizacji zbiorczej w Radzyniu Podlaskim- Kanalizacja sanitarna w ul. Sitkowskiego, ul. Bł. Męczenników Podlaskich i ul. Podlaskiej.” Kwotę pożyczki zwiększono z 784 000,00 zł do 800 000 zł. Zmiana kwoty pożyczki nastąpiła w wyniku negocjacji prowadzonych z Zarządem Funduszu.

Komisja Rozwoju Gospodarczego Miasta zaopiniowała projekt pozytywnie.

Radni przyjęli uchwałę jednogłośnie (15 „za”).

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Burmistrz najpierw odniósł się do zapytania radnego Adama Adamskiego: „Jeżeli chodzi o reklamy wyborcze związane z wyborem Prezydenta RP, to wszystkie wnioski komitetów wyborczych, które wpłynęły do Urzędu Miasta o wyrażenie zgody na zajęcie pasa drogowego czy na umieszczenie reklam, zostały pozytywnie załatwione. Naliczone zostały opłaty według taryf obowiązujących w mieście. Również wystąpienie Platformy Obywatelskiej na ustawienie autobusu na Placu Wolności- pozwolenie zostało udzielone a odpłatność komitetu uregulowana w zgodzie z obowiązującą taryfą.”

Następnie ustosunkował się do pytania radnego Macieja Tracza: „Jeżeli chodzi o ulicę Gwardii to są uzgodnienia dotyczące chodników. Natomiast w dalszym ciągu pertraktuję z nowym starostą odnośnie położenia dywanika asfaltowego. O tych negocjacjach i ich skuteczności w najbliższym czasie poinformuję.”

Przewodniczący Jacek Piekutowski udzielił informacji na temat obchodów 20- lecia samorządu: „Środki na obchody 20- lecia zabezpieczone są w budżecie. Mam propozycję, aby w gronie: ja, burmistrz oraz przewodniczący klubów, spotkać się i omówić szczegóły. Termin już przyjęliśmy- będzie to 11 września.”

Wolne wnioski

Wolne wnioski 

Radny Maciej Tracz: „Mam wniosek formalny do pana burmistrza. Proszę o wyjaśnienie i odpowiedź na wniosek, czy podczas głosowania uchwały o ustaleniu punktów sprzedaży napojów alkoholowych nie został złamany artykuł 25a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Nie oczekuję odpowiedzi od pana burmistrza już dzisiaj. Natomiast w związku z tym, że czeka nas dłuższa przerwa, wnioskuję też, aby odpowiedź została mi udzielona na piśmie.”

Radny Zdzisław Woś: „Chciałbym zaapelować, aby nie czynić tak jak dziś w sprawie z nazwą ronda. Myślę, że jeśli chodzi o nazewnictwo, to wcześniej była dobra tradycja omawiania tego szeroko z radnymi, a nie na sesji. Można się sprzeczać, można mówić różne rzeczy, ale są pewne granice. Prosiłbym na przyszłość, aby szerzej to konsultować wcześniej.”

Radny Adam Adamski: „W związku z podjętą uchwałą zwiększającą liczbę punktów sprzedaży alkoholu, a wszyscy wiemy, że od wielu lat była ona niezmienna, chciałbym złożyć wniosek, aby w naszej lokalnej gazecie [czyt. GROT] znalazło się ogłoszenie informujące o tym fakcie tak, aby podmioty zainteresowane mogły złożyć stosowne wnioski.”

Burmistrz Witold Kowalczyk: „Wniosek pana Macieja Tracza- to nie bardzo wiem, o co chodzi. Uchwała miała pozytywna opinię radcy prawnego. Natomiast jeśli chodzi o wniosek pana Adamskiego: treść uchwały o rozszerzeniu punktów sprzedaży alkoholu podlega publikacji na tablicach ogłoszeń oraz na stronach internetowych i nie mam zamiaru opłacać w gazecie kolejnego ogłoszenia.”

Ostatnie zdania na sesji Rady Miasta należały do Grażyny Stefańskiej, która zgłosiła zapytanie i wniosek do burmistrza: „Ja chciałam, jako mieszkanka Radzynia Podlaskiego, zwrócić się z prośbą o informację, kiedy na nowym dworcu PKS pojawi się poczekalnia i punkt informacyjny jak w Łukowie. Druga sprawa: chciałabym, aby burmistrz łaskawie zamienił mi mieszkanie z PUK- u na ulicę Koszary ponieważ ciężko mi za nie płacić. Mam do pana burmistrza wdzięczność, zaufanie i chcę, aby dalej wytrwał na stanowisku. Bóg zapłać i dziękuję za wszystko.”

 
CiÄgnik Wladmirec
Ciągnik Wladmirec
czwartek, 11 kwietnia 2024
noimage
Sprzedam 2 rowery typu damka I 2młodzieżowe
poniedziałek, 08 kwietnia 2024