Komentarze
- W niedziele po kościele. Lekcja wdzięczności i pok...
Jest powiedzenie: "człowiek wart jest nie tyle ile ma dóbr materialnych czy tyle jak jest mocny lub ...
- niepokorny - Organika – wernisaż
Gdzie ta wystawa i do kiedy ?
- niepokorny - Przemówienie Burmistrza Jakuba Jakubowskiego z oka...
więc wracaj, gdzie twoje korzenie.
- zimny - Przemówienie Burmistrza Jakuba Jakubowskiego z oka...
Naprawdę?. Ulica Między Bogiem a Prawdą. Na tej ulicy jest siedziba Proboszcza i Prokuratora można w...
- pioter - Przemówienie Burmistrza Jakuba Jakubowskiego z oka...
Bywało. Dawno temu. Obecny burmistrz nie potrzebuje pomocy w napisaniu przemówienia. Dementuję stano...
- akotyla
„Prosto z ZUS”: nowe formularze od kwietnia w całej Polsce |
Małgorzata Korba regionalny rzecznik ZUS w województwie lubelskim | |||
piątek, 31 marca 2017 07:00 | |||
Są bardziej czytelne i mniej w nich pisania – to jedno z głównych spostrzeżeń klientów, którzy testowali nowe formularze wprowadzone w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. W drugiej połowie kwietnia uproszczone formularze wejdą do użytku w całym kraju. Z nowych wersji druków przez cały luty korzystali klienci oddziałów ZUS w Jaśle, Toruniu i Warszawie przy ul. Podskarbińskiej. 5,5 tysiąca z nich podzieliło się wrażeniami w ankiecie. Ocenili formularze na mocną „czwórkę” w pięciostopniowej skali. – Docenili zarówno uproszczony i zrozumiały język druków, jak i nową, minimalistyczną grafikę – podkreśla Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS. Klienci najczęściej zwracali uwagę na mniejszą liczbę stron i danych do wypełnienia, prostotę zwrotów i poleceń, a także czytelność podpowiedzi i wyjaśnień. Ankietowani podpowiedzieli, co można jeszcze w formularzach ulepszyć. ZUS wprowadził niektóre z proponowanych poprawek, np. wytłuszczenie najważniejszych informacji i powiększenie czcionki. W kwietniu pierwsze formularze w nowej formie zaczną obowiązywać we wszystkich placówkach ZUS w kraju. Do końca roku instytucja uprości także kolejne druki. Docelowo będzie ich mniej niż do tej pory. W sumie z 60 dotychczasowych formularzy zostanie tylko 40, żeby klientom łatwiej było wybrać właściwy do załatwienia ich sprawy. Nowe druki to część większego projektu „Prosto z ZUS”, w którym Zakład upraszcza język pism kierowanych do klientów. W tej chwili odbywają się szkolenia dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS. Współpracująca z ZUS przy projekcie Pracownia Prostej Polszczyzny pracuje nad polskim standardem „prostego języka” od 2010 roku. Wtedy Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego przeprowadził pierwszą ekspertyzę komunikatywności tekstów o funduszach europejskich. Pracownia współpracuje przy upraszczaniu języka z wieloma instytucjami publicznymi i firmami. Dla Centralnego Ośrodka Informatyki na zlecenie kancelarii premiera realizowała inicjatywę obywatel.gov.pl, w której uczestniczy także ZUS.
|