Komentarze
- W niedziele po kościele. Łajdactwo.
"żyjmy prawdą też gdy boli tylko prawda nas wyzwoli" dobrą drogą do prawdy jest wysłuchanie za i prz...
- niepokorny - W niedziele po kościele. Łajdactwo.
Krytykowaliście wszystko, a teraz krytyka was boli. Z planów i propagandy, gdzie jest elektryczny bu...
- LomoZ - W niedziele po kościele. Łajdactwo.
a kto się skumał z PiS-em w powiecie, że tak retorycznie zapytam?
- malina1986 - W niedziele po kościele. Łajdactwo.
Panie Mariuszu, po co ten tekst – cytuję ,,Ksiądz Jakub mówił w kazaniu o tym, żebyśmy sobie wzajemn...
- Mar Pol - W niedziele po kościele. Łajdactwo.
Felietony:) niech będzie ad.1 jeśli nie widzisz w tytułe/treści niestosowności jest to albo infantyl...
- ferdynand1
Narodowe Czytanie i Dzień Głośnego Czytania w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim |
Jolanta Bilska | |||
piątek, 04 października 2024 06:00 | |||
27 września 2024 r. społeczność Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II włączyła się po raz kolejny w Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, który został połączony z akcją Narodowego Czytania. W uroczystości wzięli udział: Dyrektor Szkoły Dr Grażyna Dzida, wicedyrektor Dorota Krasucka, Renata Manowiec- prezes Radzyńskiego Stowarzyszenia Inicjatyw Edukacyjnych przy ZSP im. J P II, nauczyciele oraz uczniowie. Wydarzenie otworzyła Pani Dyrektor Grażyna Dzida. Wyraziła radość z udziału młodzieży w tak wartościowej inicjatywie i przypomniała wcześniejsze edycje akcji. Historia Narodowego Czytania jest bogata: braliśmy udział w projekcie „Fredro na ścieżce rowerowej” („Zemsta”), możemy poszczycić się pięknie przygotowaną inscenizacją scen z „Lalki”, wspólnym czytaniem „Quo vadis” w sali radzyńskiej Oranżerii. Narodowe Czytanie wpisało się na trwałe w kalendarz imprez szkolnych. Pani Dyrektor podziękowała zaangażowanym w przygotowanie akcji uczniom i nauczycielom. Przeczytała zebranym fragmenty wiersza Juliusza Słowackiego „Słowiański papież”. Wykonano też wspólne, pamiątkowe zdjęcie z uczestnikami i organizatorami akcji. Pani Agata Sokół w wystąpieniu omówiła cele akcji Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Został on ogłoszony przez Polską Izbę Książki po raz pierwszy we wrześniu 2001 roku, cztery miesiące po inauguracji fundacyjnej kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, gdy temat głośnego czytania został dostrzeżony i nagłośniony w naszym kraju. Nadrzędnym celem tych przedsięwzięć jest propagowanie czytelnictwa. Uroczystość rozpoczęła się od prezentacji sylwetki Juliusza Słowackiego. Aleksandra Majczyna (3lp) i Karol Rola (4la) omówili najważniejsze fakty z biografii i twórczości poety, a Paweł Kozłowski (5ti) i Kacper Jeleń (5ti) zilustrowali je materiałami archiwalnymi w formie prezentacji. Uczniowie przedstawili kontekst historyczny, w którym rozgrywa się akcja dramatu i przypomnieli zebranym najważniejsze wątki i problemy. Następnie uczniowie z klasy 3lap: Julia Łobejko, Aleksander Muniowski, Marlena Michalak, Oliwia Bałkowiec i Jan Krupski (2tge) zaprezentowali scenę „O Janku co psom szył buty”. W przedstawieniu wykorzystano zabytkową ławkę z izby pamięci i bardzo pomysłowe kostiumy. Aktorzy świetnie wczuli się w role. W kolejnej scenie Klaudia Nogal i Marcel Semeniuk (4Te) wcieli się w role Wioletty i Kordiana. Pięknie ustylizowani na romantycznych bohaterów przeczytali dialog kochanków z aktu II („Willa włoska”) W kolejnej scenie wystąpiły uczennice z klasy 3lp i 3lap: Izabela Zalewska, Aleksandra Bobruk, Julia Kosowska Ukazały niezwykle ekspresywnie walkę Kordiana ze Strachem i Imaginacją. Kwestię cara przeczytał Karol Rola. Uczestnicy Narodowego Czytania wzięli udział w quizie ze znajomości biografii Słowackiego. Osoby zainteresowane mogły wpisać swoje imię na czerwonym sercu, które w symboliczny sposób nawiązuje do etymologii imienia Kordian- człowiek serce. Warto też nadmienić, że Juliusz Słowacki nie wymyślił tego imienia, jak się powszechnie sądzi, lecz spopularyzował. Funkcjonowało ono w czasach staropolskich, prawdopodobnie głównie w wersji żeńskiej: „Kordiana”, „Kordianka”, ale od XIX wieku kojarzy się głównie z bohaterem tytułowym dramatu. Pamiątkowa pieczęć, którą otrzymaliśmy z Kancelarii Prezydenta RP powędrowała do biblioteki szkolnej. Jeśli ktoś sięgnie po „Kordiana”, może też przystawić sobie stempel na pamiątkę. Czytać można, a nawet należy, cały rok. Lekcję Narodowego Czytania połączoną z Ogólnopolskim Dniem Głośnego Czytania odrobiliśmy jako szkoła solidnie. Udało się to dzięki wspólnym działaniom i wysiłkom wielu osób: uczniów i nauczycieli, którym należą się podziękowania. Pani wicedyrektor Dorota Krasucka zadbała o sprawy organizacyjne: przygotowanie auli, nagłośnienia, plan dnia i zaproszenie klas i nauczycieli. Pani Renata Manowiec, Prezes Radzyńskiego Stowarzyszenia Inicjatyw Edukacyjnych przy ZSP im. Jana Pawła II objęła wydarzenie patronatem stowarzyszenia, dzięki czemu wydrukowano piękne plakaty Narodowego Czytania. W wystąpieniu przybliżyła zebranym zakres działalności RSIE, w tym fundowanie stypendiów dla uzdolnionej młodzieży z naszej szkoły. Prezentację multimedialną i quiz przygotowała pani Agnieszka Frączek, nauczycielka informatyki z udziałem uczniów z klasy 5ti- Pawła Kozłowskiego i Kacpra Jelenia, którzy odpowiadali też za stronę techniczną przedsięwzięcia. Kontekst historyczny dramatu i zarys problematyki opracowała Pani Kamila Szyszko. Piękne dekoracje przygotowała Pani Agata Sokół. Pani Małgorzata Musiejuk zadbała o stylowe bukiety i czerwone serca, symbolizujące Kordiana. Panie wystąpiły również podczas uroczystości i przybliżyły zebranym ideę Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. Scenariusz uroczystości i komentarze do prezentacji opracowała Jolanta Bilska, przygotowała też scenę „Rozmowa ze Strachem i Imaginacją”. Pani Magdalena Sadoch przygotowała w formie sceny teatralnej bajkę „O Janku, co psom szył buty”. Pani Zofia Niewęgłowska opracowała fr. aktu II „Willa włoska”: scenę „Rozmowa Kordiana i Wioletty w willi włoskiej” Pani Irmina Frąckiewicz przygotowała kostiumy i opracowała niezwykle ciekawe stylizacje, w których wystąpili uczniowie. Dobrała też podkład muzyczny do scen. Wspólnym wysiłkiem wymienionych pań polonistek przeprowadzono kilka prób, aby uczniowie czuli się pewnie w swoich rolach. Uczestniczyli w wydarzeniu Uczniowie z klas 4la, 1lab, 5tlg,3lap, 2tfh, 4tef, 4ti, 4tlg,2la, 2lb, 3lp – dziękujemy za udział i uwagę. Opr. Jolanta Bilska
|