Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 18 lipca 2025 imieniny: Kamil, Robert, Szymon

Już niedługo

Nigdzie się nie wybieraj... Siedź spokojnie w domu i oglądaj telewizję, albo czytaj książki :)
Dodaj wydarzenie
Zobacz wszystkie

Reklama

Troszkę o rozwoju mowy...

sobota, 06 kwietnia 2013 09:00

mowa

Mowa zaczyna się od pierwszego słowa, ale poprzedzają ją: ssanie, połykanie, oddychanie, gryzienie oraz żucie.

To na bazie tych umiejętności kształtuje się mówienie dziecka. Sposób karmienia rzadko bywa wiązany z późniejszym rozwojem mowy, a przecież to ten sam aparat. Zanim dziecko nauczy się mówić używa buzi do jedzenia. Trenuje wargi i język podczas ssania, potem uczy się jeść z łyżeczki, następnie pić z kubeczka, podczas gryzienia wykonuje takie same ruchy jak w czasie gaworzenia. Ssanie musi ustąpić miejsca gryzieniu, butelka ustępuje więc miejsca kubeczkowi i łyżeczce. To dzięki następującym po sobie umiejętnościom dziecko może iść do przodu i rozwijać mowę.

Opieką logopedyczną mogą być objęte dzieci już od urodzenia. Profilaktyka logopedyczna zapoczątkowana tak wcześnie koncentruje się na zapewnieniu dziecku z grupy ryzyka prawidłowych warunków, z których mowa wyrasta.

Dzieci z grupy ryzyka to przede wszystkim wcześniaki, ale również dzieci urodzone o czasie, u których w czasie ciąży lub porodu doszło do różnych nieprawidłowości. W takich przypadkach należy obserwować rozwój dziecka i konsultować ze specjalistami, aby w razie potrzeby wspomóc maluszka w pokonywaniu kolejnych “kamieni milowych” w rozwoju.

Rozwój mowy przebiega określonymi etapami. Tempo tego rozwoju może być różne i u każdego dziecka przebiegać będzie inaczej.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w wymowie dziecka?

W 1 roku życia najważniejszym dźwiękiem jest krzyk, a także w wieku około 6 miesięcy gaworzenie, czyli dźwięki gardłowe oraz przypominające samogłoski.

W 2 roku życia zaczyna wypowiadać pierwsze wyrazy, które później składa w zdania.

3 latek:

– powinien posługiwać się prostymi zdaniami,
– wykonuje proste polecenia,
– potrafi powiedzieć jak się nazywa, wskazać zabawkę, części ciała i twarzy,
– stara się wypowiadać głoski s, z, c, dz, ale mogą być one jeszcze zamieniane na ś, ź, ć, dź,
– głoski sz, ż, cz, dż zamieniane są na ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz,
– głoska r może być wymawiana jako l bądź j.

4 latek:
– posługuje się zdaniami rozwiniętymi,
– rozróżnia i nazywa kolory,
– zadaje mnóstwo pytań związanych z najbliższym otoczeniem,
– wymowa staje się dokładniejsza: utrwalają się głoski s, z, c, dz, pojawia się głoska r, choć opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić.

5 latek:
– potrafi budować wypowiedzi wielozdaniowe,
– zasób słownictwa jest coraz większy,
– poprawnie wymawia wszystkie głoski.

Kiedy należy zgłosić się do logopedy?

- gdy dziecko nie mówi;
- gdy mowa jest nieadekwatna do wieku;
- gdy kontakt z dzieckiem jest utrudniony;
- gdy dziecko mówi mało i niechętnie;
- gdy podczas mówienia dziecko wsuwa język między zęby;
- gdy podczas mówienia powietrze ucieka bokiem;
- gdy dziecko podczas mówienia opuszcza lub zamienia na prostszą, głoskę, która powinna być już opanowana;
- gdy dziecko ślini się nadmiernie bądź oblewa jedzeniem lub piciem;
- gdy istnieją jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowego rozwoju mowy.

Zapraszam na stronę: www.logopedaradzyn.blogspot.com gdzie jest i będzie więcej szczegółowych zagadnień z zakresu logopedii.

 

Wardawa Magdalena

logopeda w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radzyniu Podlaskim

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Nie masz jeszcze swojego konta? Zarejestruj się.

kawalerka RadzyÅ Podlaski
kawalerka Radzyń Podlaski
piątek, 11 lipca 2025
noimage
Wózek
niedziela, 06 lipca 2025
noimage
MALOWANIE
poniedziałek, 14 lipca 2025