Już niedługo
Zobacz wszystkie
Reklama

Komentarze
- Nasz wniosek do Funduszy Szwajcarskich przeszedł o...
Tu nikt nie napisał, że dostaliśmy pieniądze, tylko, że przeszliśmy w zasadzie wszystkie etapy, a ni...
- Admin iledzisiaj.pl - Nasz wniosek do Funduszy Szwajcarskich przeszedł o...
Wolałbym póki co zachować powściągliwość w odtrąbieniu ogromnego sukcesu. Szczególnie po przeczytani...
- zjp - Jazz u Potockich: Muzyka filmowa Jerzego „Dudusia”...
A po polsku to co to ten outsourcing?
- niepokorny - Nasz wniosek do Funduszy Szwajcarskich przeszedł o...
Ani nie przedstawiono szczegółowego planu wydatków z tego projektu, ani przede wszystkim nie przekon...
- zimny - Nasz wniosek do Funduszy Szwajcarskich przeszedł o...
Czyli nie ma się co cieszyć Bo mogą odrrzucić Z innych powodów
- niepokorny
Kolejna "pała" z matmy! |
Milena Borowik - pedagog | |
wtorek, 02 marca 2010 12:47 | |
W dniu sprawdzianu ból głowy, kolana, pięty i wiele mniej lub bardziej wymyślnych wymówek, by nie pójść do szkoły. Nieodrobiona praca domowa, unikanie wzroku nauczyciela, ściąganie wyników od kolegi w ławce, pustka w głowie i ogromny stres pod tablicą. Negatywne emocje, wzmożone napięcie, niska odporność psychiczna potęgują niepowodzenia w matematyce, co w efekcie wyzwala frustrację i blokuje aktywność intelektualną. Przyczyn niepowodzeń szkolnych można wymienić wiele: niski poziom inteligencji <90, podjęcie nauki bez osiągnięcia dojrzałości szkolnej, brak uzdolnień lub zainteresowania matematyką, sprawami szkolnymi dziecka ze strony rodziców, duża absencja szkolna, zaburzenia emocjonalne, ADHD, wady zmysłów, przyczyny pedagogiczne (niewłaściwa metoda nauczania, zbyt mało ćwiczeń praktycznych, brak powtórzeń materiału, częste zmiany nauczycieli lub szkoły przez ucznia), dysleksja czy wreszcie dyskalkulia. Dyskalkulia rozwojowa to specyficzne zaburzenia zdolności matematycznych, rozpoznawane, gdy występują istotne różnice między aktualnymi zdolnościami matematycznymi dziecka, a tymi, które są odpowiednie dla jego wieku, przy co najmniej przeciętnym rozwoju intelektualnym. Różnica pomiędzy specyficznymi a ogólnymi trudnościami w nauce matematyki polega na tym, że u uczniów z ogólnymi trudnościami kłopoty utrzymują się na stałym poziomie, potrzebują oni jedynie więcej czasu na zrozumienie i opanowanie materiału, nadrobienie braków. W zależności od zaburzonych funkcji wyróżnia się:
Dyskalkulii, podobnie jak dysleksji, nie diagnozuje się u dzieci ze schorzeniami neurologicznymi (mózgowe porażenie dziecięce, padaczka), z wadami zmysłów oraz u dzieci, których trudności w nauce są wynikiem zaniedbań środowiskowych lub niewłaściwych oddziaływań pedagogicznych. Rozpoznanie ryzyka dyskalkulii jest istotne ale i bardzo trudne, bowiem czynniki ryzyka można wyodrębnić dopiero w wieku 8 - 9 lat, gdy dziecko wkroczy w stadium rozumowania na poziomie operacji konkretnych. To znaczy, że w umyśle dziecka tworzą się i dojrzewają pierwsze operacje dotyczące pojęć liczbowych, przestrzeni i czasu. Edukacja matematyczna w tym czasie powinna odbywać się poprzez proste ćwiczenia umiejętności matematycznych połączone z zabawami, grami, rozmową na temat tego, co dziecko robi. O ryzyku dyskalkulii możemy mówić gdy uczeń klas II - III: - nie orientuje się w schemacie własnego ciała, na płaszczyźnie i w przestrzeni, - przejawia trudności w rozpoznawaniu podstawowych figur geometrycznych, - nie radzi sobie z porządkowaniem obiektów wg kolejności rosnącej i/lub malejącej, - ma problemy z klasyfikowaniem wg kryterium nadrzędności i podrzędności, z porównywaniem obiektów wg kryteriów fizycznych (wielkość, ilość, odległość), - nie rozumie pojęcia liczby, systemu przeliczania, języka matematyki, - nie opanowało umiejętności odczytywania i zapisu liczb i cyfr. W starszym wieku szkolnym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki przejawiają się: - brakiem zdolności do rozróżniania cyfr, co reprezentuje dany symbol w postaci cyfry (dziecko pisząc np. 8 nie zdaje sobie sprawy, że jest to cyfra, która występuje przed 9), - brakiem zdolności do rozumienia symboli graficznych, które reprezentują cyfry (dziecko ma trudności z oderwaniem się od konkretów i posługiwaniem się reprezentantami symbolicznymi w zakresie pojęć liczbowych, działań matematycznych oraz schematów graficznych), - brakiem zdolności do układania cyfr w odpowiednim porządku (trudności z nauką tabliczki mnożenia), - trudnościami w rozróżnianiu lub grupowaniu pewnych liczb czy przedmiotów, - trudnościami w wykonywaniu prostych operacji arytmetycznych (dziecko wykonuje obliczenia na palcach), - brakiem umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi, - trudnościami z doborem odpowiedniej operacji matematycznej w celu rozwiązania zadania, - trudnościami z zapamiętaniem operacji potrzebnych do wykonania zadania, - trudnościami z odczytaniem i zrozumieniem takich symboli arytmetycznych jak "plus", obniżoną zdolnością identyfikowania liczb z pisemnymi symbolami (dzieci mogą dobrze liczyć, ale nie potrafią odczytać liczb), - trudnościami z zapamiętaniem i zapisaniem cyfr, - "minus" (dzieci nie potrafią odczytać tych symboli albo je mylą) - trudnościami z wyobrażeniem sobie treści zadań tekstowych. Ponadto w życiu codziennym dziecko myli strony i kierunki, nie potrafi opanować sekwencji jednostek czasu, miar, nie radzi sobie z obliczeniami na pieniądzach. Jeżeli dziecko, mimo systematycznej pracy, ogólnie dobrych wyników w nauce, nie radzi sobie z matematyką - warto zgłosić się do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w celu przeprowadzenia badań diagnostycznych i ustalenia form pomocy.
|
Komentarze