Już niedługo
Zobacz wszystkie
Reklama

Komentarze
- W Radzyniu Karol Nawrocki
Oj kałowcy nie mówcie że robiliście tournee po ościennych gminach na lewe zaświadczenia.
- pioter - W Radzyniu Karol Nawrocki
Ciekawa uwaga. Po przejściu głosów od Brauna i Mentzena, to daje ponad 3 mln głosów. Nawrocki powini...
- pioter - W Radzyniu Karol Nawrocki
Gdyby któryś kandydat wygrał miażdżąco, to można by wtedy dyskutować dlaczego, a tak, to na każdy ar...
- HT - W Radzyniu Karol Nawrocki
https://www.youtube.com/watch?v=oGCMLUK_1K0 wersja filmowa odpowiedzi na pytanie dlaczego trzaskoś, ...
- pioter - W Radzyniu Karol Nawrocki
najlepszym prezydentem bylby tylko i wylacznie SMALIKOT tak dla przypomienia co nie ktorym hihih
- daisy62
Edukacja przez Szachy w Szkole |
Michał Maliszewski | |||
środa, 25 marca 2015 08:00 | |||
W spotkaniu oprócz członków obu komisji uczestniczyli m.in. burmistrz Jerzy Rębek, dyrektorzy szkół podstawowych z Miasta i Gminy Radzyń Podlaski oraz zainteresowani nauczyciele. Gośćmi spotkania byli Krzysztof Góra – Członek Zarządu Polskiego Związku Szachowego, odpowiedzialny za wdrażanie projektu oraz Jolanta Katarzyna Dados, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Kurowie, która realizuje projekt ze swymi uczniami. Spotkanie poprowadził przewodniczący Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej Robert Mazurek. Najpierw zaprezentowane zostały dwa felietony filmowe z serwisów informacyjnych stacji telewizyjnych: jeden poświęcony wdrażaniu projektu w Polsce, drugi w Hiszpanii. Następnie głos zabrali goście. – Nadrzędnym celem projektu jest poprawa wyników nauczania wszystkich przedmiotów szkolnych, rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny – podkreślał Krzysztof Góra, który zaprezentował cele i założenia projektu. Zachwalał walory gry w szachy, mówił o jej pozytywnym wpływie na wiele aspektów kształcenia i wychowania młodych ludzi. – Szachy kształcą logiczne i analityczne myślenie, kreatywność, umiejętność przewidywania, wyobraźnię przestrzenną, dyscyplinę, systematyczność, koncentrację, rozwijają pamięć i intuicję, cierpliwość i wytrwałość, determinację w dążeniu do celu... – wymieniał. Te walory znane są od dawna, od dawna mówiło się także o wprowadzeniu szachów do szkół, traktując je jako efektywną formę wspomagania nauczania. W 2012 roku Parlament Europejski przyjął tekst deklaracji wzywającej wszystkie kraje członkowskie do wprowadzenia nauczania szachów w placówkach oświatowych. W Polsce projekt znalazł wsparcie Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale wprowadzany jest oddolnie – dzięki zaangażowaniu Polskiego Związku Szachowego, ze znaczącym udziałem samorządów. Projekt skierowany jest dla uczniów nauczania początkowego (klasy I-III). W szkołach podstawowych, które przystąpią do projektu, należy przeznaczyć co najmniej jedną godzinę tygodniowo przez okres 2 lat (lub dwóch godzin tygodniowo przez rok) w co najmniej jednej klasie. Obecnie na 12 tys. szkół podstawowych w Polsce, program jest realizowany w 300 placówkach, w tym w 30 na Lubelszczyźnie. Zajęcia z szachów prowadzą nauczyciele, którzy odbędą 72-godzinny kurs szachowo-metodyczny. Kończy się on turniejem klasyfikacyjnym, uczestnicy otrzymują certyfikaty. Jedną ze szkół Lubelszczyzny, gdzie prowadzone są zajęcia szachowe, jest Szkoła Podstawowa w Kurowie. Swymi doświadczeniami podzieliła się nauczycielka nauczania początkowego Jolanta Katarzyna Dados. W wystąpieniu zatytułowanym „Szachy w klasie pierwszej. Z doświadczeń nauczycieli” prelegentka zachęcała nauczycieli do udziału w projekcie. Także tych, co jeszcze tej gry nie opanowali, gdyż ona sama nauczyła się jej po przystąpieniu do projektu. Jolanta Dados mówiła o metodach pracy z dziećmi, wśród których jest wiele form zabawowych. Wskazywała, jak przy okazji nauki szachów można przekazywać wiedzę z różnych dziedzin: historii, geografii, prowadzić zajęcia plastyczne itd. Podkreślała, że zaletą programu jest to, iż nie wprowadza selekcji dzieci, wszystkie uczą się szachów, uspokajała, ze nawet 6-latki dają sobie z tym radę. – Celem projektu nie jest wychowywanie mistrzów, ale wspieranie rozwoju dzieci w różnych aspektach – intelektualnego, społecznego i emocjonalnego – podsumowała J. Dados. – W Radzyniu jest zielone światło dla tej inicjatywy – zapewniał przewodniczący Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej Robert Mazurek i dodał, że wprawdzie projekt nie ma za zadanie wychowywać mistrzów, ale w Radzyniu dla chętnych będzie możliwość kontynuowania nauki gry w szachy, rozwijania talentów szachowych. Istnieją plany stworzenia sekcji szachowej przy MOSiR. Inicjatorem tej inicjatywy jest Adam Pękała. Z kolei głos zabrał burmistrz Miasta Radzyń Jerzy Rębek, który od sześciu lat (najpierw jako poseł, obecnie jako burmistrz) obejmuje honorowym patronatem ważną imprezę, jaką jest Szachowy Memoriał Eugeniusza Paśnikowskiego, punkt o rozwoju gry w szachy w Radzyniu umieścił w swym programie wyborczym. – Jestem gorącym zwolennikiem wprowadzenia edukacji przez grę w szachy. Jednak – wbrew temu, co mówią dyrektywy unijne – nie na siłę, ale tylko tam, gdzie będzie zainteresowanie, chęć uczestniczenia w tego typu zajęciach – mówił włodarz miasta. – Nadrzędną wartością jest kształtowanie logicznego myślenia wśród dzieci i młodzieży. Jerzy Rębek dodał, że na razie Ministerstwo Edukacji nie deklaruje żadnych środków na ten cel, ale jeśli będzie zainteresowanie, znajdą się i środki na ten cel w samorządzie. Na zakończenie odbyło się głosowanie. Obecni na sali członkowie Komisji Oświaty i Kultury oraz Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej jednogłośnie przyjęli wniosek o objęcie dzieci uczących się w roku szkolnym 2015/2016 w klasach pierwszych projektem „Edukacja przez Szachy w Szkole”. Warning: No images in given directory. Please check the directory!
|