Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 25 maja 2025 imieniny: Grzegorza, Urbana | 1779 - właścicielem Radzynia został hrabia Jan Nepomucen Eryk Potocki

Co zrobić z radzyńskim pałacem? Jest koncepcja zagospodarowania!

Mariusz Szczygieł   
niedziela, 08 maja 2011 02:05

Co zrobić z Pałacem Potockich?Muzeum, hotel, restauracja, centrum kultury - co zrobić z Pałacem Potockich w Radzyniu?

To pytanie spędza sen z powiek mieszkańcom naszego miasta od wielu już lat, ale dziś nabiera szczególnego znaczenia. Z końcem czerwca zostanie oddany do użytku nowy budynek sądu i prokuratury. Teoretycznie, sąd powinien przenieść się do nowej siedziby z końcem sierpnia, najprawdopodobniej nastąpi to miesiąc później. Co stanie się wtedy z pałacem? W ubiegłym tygodniu w starostwie odbyło się spotkanie, na którym ustalono wstępne ramy zagospodarowania pałacu. Opowiedział nam o tym starosta Lucjan Kotwica.

- Ta część pałacu, która jest związana ze Szkołą Muzyczną pozostanie w gestii szkoły. Całe skrzydło zachodnie, tzw. lokal nr 1, do klatki schodowej (red. dawna apteka). Tutaj nie ruszamy nic- rozpoczął starosta. Aktualnie w tej części pałacu znajduje się Radzyńska Izba Regionalna, Biblioteka Miejska i Szkoła Muzyczna. Szkoła przejmie zachodnie skrzydło po opuszczeniu go przez bibliototekę i kuratorów.

- Część, gdzie aktualnie znajduje się Towarzystwo Muzyczne i kiedyś była biblioteka dziecięca pozostanie dla nas. Widzimy tu Towarzystwo Muzyczne, Punkt Informacji Turystyczno- Kulturowej i miejsca związane z kulturą i społecznością. Skrzydło wschodnie, gdzie znajduje się sala konferencyjna- tam należy zrobić porządną scenę i stworzyć profesjonalną salę konferencyjno- koncertową. Garderoby, wejście dla artystów i ewentualne biura związane z kulturą byłyby tam, gdzie teraz swoje lokale mają adwokaci. Sala byłaby w gestii starostwa, urzędu miasta, albo ośrodka kultury- kontynuował Kotwica.

Do zagospodarowania pozostaje część największa, począwszy od piwnic po poddasze, o powierzchni kilku tysięcy metrów kwadratowych (od I patio do bramy skrzydła wschodniego), w której jeszcze urzęduje radzyński sąd. Strefa turystyki z salą konferencyjną, restauracją i czterogwiazdkowym hotelem- to dziś pomysł na wypełnienie tej części, wypracowany na zeszłotygodniowym spotkaniu. Wydaje się, że przestrzeń tę można swobodnie zmieniać, ponieważ po spaleniu pałacu, wnętrza wybudowano na nowo. Decydujący głos w tej sprawie będzie miał jednak konserwator zabytków.

- Jesteśmy w tej chwili przed spotkaniem z konserwatorem, który określi nam czego nie wolno nam zrobić w pałacu. Dopiero wtedy będziemy mogli przygotować odpowiednią ofertę. Nie ma tu jednak mowy o jakiejkolwiek sprzedaży pałacu- żeby nie było tu żadnych wątpliwości. Myślimy jedynie o możliwości wydzierżawienia tej części na taki okres, żeby można było się tym sensownie zająć- minimum 25 lat. Jednym z warunków będzie oczywiście konieczność zadbania o budynek jako o dobro historyczne. Umowa będzie skonstruowana tak, by obligować najemcę do pozyskiwania środków na jego konserwację. Dalsze marzenie to zagospodarowanie dziedzińca i uruchomienia prawdziwego ogrodu pałacowego- mówił starosta Kotwica.

Priorytetem jest dzierżawa całej części, ale dziś wiadomo już, że wynajęciem pałacowych piwnic zainteresowany jest radzyński Spomlek. Spółdzielnia chciałaby stworzyć w nich Muzeum Sera. Kilka miesięcy temu na naszej stronie pojawił się także pomysł stworzenia Muzeum Muzyki Polskiej, o którym możecie przeczytać tutaj. Jak podoba się Wam najnowszy pomysł na zagospodarowanie pałacu? Co Wy na to? Starosta czeka na Wasze wypowiedzi. - Być może ktoś ma taki pomysł, który nam jeszcze nie przyszedł do głowy- zauważył Kotwica.

Piszcie- niech to będą nasze konsultacje społeczne w sprawie radzyńskiej "perły". Wypracujmy wspólnie rozwiązanie, które na pewno pomoże w rozwoju naszego miasta i udowodnijmy, że zależy nam na naszym pałacu.

 

Komentarze  

 
#21 do yzzumKamara 2011-05-09 22:49
O!pomogło:)ostatni wpis zaczyna bardziej przypominac dyskusję niż pomyjowisko. Nie pisałem o obrazaniu mnie tylko osób publicznych, ja do takich sie nie zaliczam.Co do PiSowskiego języka to nie obelga, to określenie manipulacyjno-agresywno-obelży wego tonu wypowiedzi jakim posługuje się wielu przedstawicieli partii PiS. Ja dalej obstaje przy swoim, samorządowcy maja zarządzać i zachęcać inwestorów do inwestowania. Rzadzacy przedstawili propozycje i poddaja je pod dyskusje publiczna poniewaz waga sprawy tego wymaga, niecodziennie decyduje sie o przeznaczeniu obiektu ktory jest naszym wspolnym dziedzictwem polozonego w centrum miasta na nastepne 25-30 lat. Jak jeszcze raz przeczytasz wypowiedz Starosty zrozumiesz, ze pomyslów na przeznaczenie Palacu jest wiele, nie bój się do czasu kiedy wyprowadzi sie stamtąd Sąd rzadne z pomieszczen nie bedzie stalo puste. Przeslanie Twoich wpisow jest nastepujace: Rzadzacy poddaja pod dyskusje publiczną pomysly zagospodarowania Palacu ergo przeroslo ich zadanie i musza sie podac do dymisji. Ja mam na ten temat zgola odmienne zdanie, co wiecej Twoj tok rozumowania jest tak pokretny ze ciesze sie ze ludzie Twojego pokroju, bedacy zapleczem Pana Rebka nie rządza w naszym regionie. i mysle ze to nie przypadek, ze mimo wielu staran Panu Rebkowi i jego poplecznikom nie udalo sie przekonac do siebie wiekszosci naszej spolecznosci, oczywiscie mozesz dalej powtarzac swa mantre o spoiskach, ale to niezmiennie bedzie wywolywac usmiech politowania.
 
 
#22 Do George'aKamara 2011-05-09 22:53
Zgadzam sie ze zdecydowaną wiekszością tez zawartych w Twej ostatniej wypowiedzi. Nie codziennie decyduje sie o przeznaczeniu na nastepne dziesiątki lat Pałacu połozonego w centrum miasta. Trzeba to robic rozsadnie i bez pospiechu, a w wysluchaniu glosu spoleczenstwa w tej sprawie nie ma nic zlego. Pozdrawiam
 
 
#23 Do GeorgeKamara 2011-05-09 22:58
Jesli pod nikiem George kryje sie Pan Rebek, a jest szansa ze tak wlasnie jest, to mam taka radę, delikatną sugestię, jesli mysli Pan o osiagnieciu jakiegokolwiek sukcesu na politycznego w naszej spolecznosci, niech Pan pogada ze swymi internetowymi "spin-doktorami" w stylu yzzum, ich jezyk i ton wypowiedzi zniecheca ludzi do Pana i zareczam, ze nie zdobedzie Pan sympatykow kampania internetową prowadzoną przez tego typu ludzi.:) Dzisiejsze wypowiedzi yzzum byly ponizej krytyki. Pozdrawiam
 
 
#24 kończącyzzum 2011-05-10 05:16
panie Kamara jakoże dyskusja z panem jest bezsensowna gdyż nie rozumie pan tekstu pisanego(albo przynajmniej pan nie udaje) zadam tylko jedno pytanie gdyż z uporem maniaka powtarza pan że rządzący poddali pod dyskusje propozycje pytam jakie???. Tak na marginesie co do pana nie mam wątpliwości że jest pan z ekipy Kowalczyka czy też jego kliki ta sama przenikliwość umysłu czyli żadna.
 
 
#25 jak zwyklezjp 2011-05-10 08:25
Czytam sobie te wszystkie posty i nasuwa się jedna myśl. Wątek o pałacu, natychmiast przekształcono w dyskusję na temat kompetencji radzyńskich władz w całym zakresie ich działania, a za moment przeistacza się w "pyskówkę" zwolenników i przeciwników obecnie rządzących. Kampania wyborcza z przed pół roku w całej pełni.
Szanowni Panowie/Panie każdy z Was ma sporo racji w swoich wypowiedziach. Przyznałem yzzum-owi rację co do zaniechania władz w przytoczonych kwestiach. Problem rozbija się o jedno-o pieniądze. Totalna krytyka naszych włodarzy była by zasadna gdyby na kontach UM i Starostwa leżały miliony, a urzędnicy pili kawkę i herbatkę nic nie robiąc. Jesteśmy niestety biednym miastem, a jego budżet to pochodna naszych podatków (yzzum jest tu chwalebnym wyjątkiem, pewnie gdyby tylko jedna trzecia obywateli Radzynia płaciła takie podatki nie było by problemu pałacu, dworca itd...). Można inwestować na takim poziomie na jaki pozwalają możliwości budżetowe. Jestem bardzo daleki od posądzania radzyńskich władz o złą wolę w rewitalizacji miasta. Oczywiście zawsze można zrobić coś lepiej i szybciej.
Co do pałacu uważam, że między bajki należy włożyć możliwość pozyskania prywatnego inwestora, który wyłoży miliony na hotel i restaurację. Należy zrobić wszystko aby na bazie pałacu powstała instytucja o charakterze muzealnym, akademickim, szkoleniowym ale działająca w oparciu o budżet nawet unijny. Do tego jednak IMHO potrzebna jest zgoda a nie ciągła kampania.
 
 
#26 ......wojtek23 2011-05-10 09:14
na razie wycieczki same przyjeżdżają na własną rękę do Radzynia oglądać pałac. Wiem bo już kilka krotnie widziałem autokary pod pałacem...Poważnie
 
 
#27 DyskusjaGeorge 2011-05-11 23:54
Panie zjp mam kilka uwag do tego co pan pisze.Po pierwsze temat pałacu i jego przyszłość został poddany pod dyskusję publiczną i to jest fakt.Moim zdaniem dobrze ,że ludzie mogą się na ten temat wypowiedzieć.Po drugie - nie da się oddzielić dyskusji na ten temat - pomijając osoby kompetentne,które z decyzją jaka ma zapaść w sprawie przyszłości pałacu będą musieli się za niedługi czas zmierzyć.Po trzecie w dyskusji ,gdzie wymienia się swoje spostrzeżenia i uwagi w danej sprawie nie można uniknąć krytyki i tu również może się zdarzyć ocena działań osób publicznych w mieście.Nie podciągał bym tego pod kampanię wyborczą - bo nie wiem czy biorący udział w dyskusji startują w najbliższych wyborach.Po czwarte nie wszystkie komentarze można zaliczyć do "pyskówki" bo są i wyważone w tonie.Ja bym to określił ostrą wymianą zdań i odmiennych stanowisk w dyskusji.Po piąte ma pan rację,że w sprawie pałacu ogromną rolę odgrywają i będą nadal odgrywać środki finansowe na jakie nasze miasto stać,ale nie umniejszał bym przy tym jakie znaczenie ma do odegrania nasz plan działania w tej sprawie.Bez dobrego planu nawet ogromne środki finansowe mogą okazać się bezużyteczne.
 
 
#28 co zrobić?nefzz 2011-05-13 16:25
Restauracja, centrum kultury i muzeum, spokojnie się zmieści w tak dużym kompleksie pałacowym. Hotel to zły pomysł, ponieważ nie ma zbyt wielu przyjezdnych, czy też przejezdnych, a obecne hotele nie pękają w szwach.
 
 
#29 co zrobićmary 2011-05-17 18:54
Myśląc o koncepcji wykorzystania i przyszłego użytkowania Pałacu warto przyjrzeć się innym obiektom, które przejęte przez prywatnych inwestorów zostały w różny sposób zagospodarowane. Tego tupu obiektów jest mnóstwo. Aktualnie zajmuję się tą tematyką i uważam, iż stworzenie w Pałacu jedynie muzeum nie jest wystarczające, gdyż utrzymanie obiektu do najtańszych nie należy, obiekt musi na siebie zarabiać. Ponadto do muzeum potrzeba eksponatów. Sama funkcja hotelowa, z racji niskiej atrakcyjności regionu, może się nie sprawdzić. Może jakieś centrum konferencyjne, wypoczynkowe przeznaczone głównie na szkolenia, konferencje dla firm i grup zorganizowanych? Aktualnie takie rozwiązania świetnie funkcjonują. Pałac musi na siebie zarobić. Poza tym wybór odpowiedniego inwestora jest niezwykle istotny, gdyż są przypadki, gdzie inwestor nabył obiekt, mieszkańcy się cieszyli, że zagospodaruje ruinę. A tu właściciel wziął i zniknął. Zamek jest własnością prywatną, wstęp wzbroniony i nic nie można z tym zrobić. To wszystko wymaga przemyślenia, konsultacji, dlatego nie dziwie się władzom, a rozmowy z konserwatorem są trudne. Poza tym część pałacu od ogrodu została odrestaurowana, miasto pozyskuje środki na dalsze prace, ulica Lubelska jest zmodernizowana. To wskazuje na to, iż miastu nie jest obojętny los pałacu. Nie od razu Kraków..
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Nie masz jeszcze swojego konta? Zarejestruj się.