Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 11 października 2024 imieniny: Aldona, Emil, Marian

Czy Polska jest bezpieczna?

Mariusz Szczygieł   
piątek, 28 kwietnia 2023 06:00

Michał SzczygielskiKolejne Inspiratorium Zapiecka za nami. Tym razem już u nas, w Radzyniu. W Kofi&Ti.

Gość też z Radzynia, chociaż jakiś czas temu wyjechał do stolicy. Tym razem o geopolityce, wojnie na Ukrainie, o Rosji, o Polsce, a nawet Chinach opowiadał Michał Szczygielski.

Pamiętacie go na pewno z relacji meczów naszych Orląt.  W międzyczasie ukończył aplikację dyplomatyczno-konsularną w Akademii Dyplomatycznej MSZ, tworzył analizy sytuacji politycznej Rosji i byłego ZSRR. Dzisiaj pracuje w Polskiej Agencji Prasowej i nadal przygotowuje informacje o krajach zza naszej wschodniej granicy.

EKSPERT najwyższych lotów.

Trzygodzinne spotkanie z Michałem minęło nie wiadomo kiedy. I w zasadzie mówił tylko Michał, reszta słuchała w skupieniu, chłonąc jak gąbka jego przeogromną wiedzę. Jak Michał widzi tę wojnę? Co o niej mówi? Zobaczcie na filmach poniżej. To krótkie wycinki ze spotkania, ale warto poświęcić chwilę 

Kilka zdjęć ze spotkania, a poniżej filmy.

230425-wojna-01230425-wojna-02230425-wojna-03230425-wojna-04230425-wojna-05230425-wojna-06230425-wojna-07230425-wojna-08

 

Rosja vs. Ukraina. 

Co na to Chiny?

Czy Ukraina w końcu zaatakuje?

Ale Ruscy mają przecież broń jądrową... 

Czy Polska jest bezpieczna? Czy to nasza wojna?

Chciałem nagrać do końca, ale wybaczcie... padła bateria.

 

Komentarze  

 
#1 jeszcze nieyzzum 2023-04-28 18:01
jeszcze nie jest bezpieczna ale jak zrobią jednostkę w Maryninie to już będzie.
 
 
#2 Nie nasza wojnazjp 2023-04-30 09:53
Trudno oczekiwać aby pracownik PAP-u miał inne zdanie niż mainstreamowe media.
Wbrew temu co twierdzi prelegent stawiam tezę, że to "nie jest nasza wojna"!
To wojna grubych misiów o kasę i władzę.
 
 
#3 do zjpyzzum 2023-04-30 21:13
Drogi Panie zapewne Pan wie że te słowa juz kiedyś padły, a mianowicie w 1939 we wrześniu
w Anglii i Francji. Też nie była to ich wojna i też nie chcieli "umierać za Gdańsk" i obaj wiemy jak to się skończyło. Zna Pan też zapewne powiedzenie " historia kołem się toczy" no i właśnie zatoczyła koło. Autorytarny reżim podporządkowuje swoich sąsiadów -Gruzja, Białoruś Ukraina i możemy nie reagować tak jak nasi sojusznicy w 1939 twierdząc "to nie nasza wojna" albo jednak przeciąć te imperatorskie zapędy Rosji i stwierdzić że to jednak nasza wojna i lepiej niech się odbywa na terytorium Ukrainy niż Plski
 
 
#4 RE: Czy Polska jest bezpieczna?pioter 2023-04-30 21:49
tylko juzum to nie o to chodzi. Rosja owszem chce powrotu swoich wpływów w europie zachodniej ale robiła to poprzez rurę nord stream i ekoterrorystów. Bez jednego wystrzału Rosja Podporządkowałaby Europę w ciągu najbliższych 30 lat. Ukraina to trochę inny temat.
 
 
#5 do yzzumzjp 2023-05-01 08:45
Drogi Panie yzzum próbuje Pan porównać moc sprawczą obecnej Polski z możliwościami Anglii i Francji z 1939 roku? Toż to kompletny absurd. Panie yzzum ówczesna Francja dysponowała czwartą armią lądową świata, a Anglia była imperium. Jednak bardzo dobrze, że przywołał Pan II wojnę światową. Warto się przyjrzeć które państwo jak na niej wyszło i wyciągnąć wnioski. Np. Francuzi drogi Panie yzzum nie tylko nie chcieli umierać za Gdańsk ale nawet i za Paryż nie umierali. A pomimo częściowej kolaboracji z Niemcami (Vichy) mieli swoją strefę okupacyjną w Niemczech. Proszę się dowiedzieć gdzie teraz podróżuje prezydent Francji i co mówi.

A jaki jest obecny status Polski? Otóż Polska to słabe państwo bez własnej polityki zagranicznej nadgorliwie wykonujące wszelkie pomysły Amerykanów. Jak na tym wychodzimy? Proszę odpowiedzieć Panie yzzum jakie korzyści odnieśliśmy wysyłając wojska do Iraku i Afganistanu?

I na koniec. Jeżeli zgadza się Pan z twierdzeniem „nasza wojna” to nic prostszego jak spakować się i wyjechać na Ukrainę. Oni na takich ochotników czekają!
 
 
#6 @zjp; pioteryzzum 2023-05-01 10:34
zacznę od końca:
1. Tak jest to "nasza wojna" i dlatego żebym ja i Pan nie musiał iść na wojnę należy jak najbardziej wspierać Ukrainę tak żeby to oni wybili Putinowi i jego naśladowcom imperialne zapędy.
2. Abstra(...)ąc od Pana poglądów ( żywcem przeniesionych z propagandowej partyjnej gazetki) faktycznie sytuacja Polski w obecnym kształcie nie jest komfortowa dlatego jedyną naszą szansą są sojusze. Tylko jedność Europy ( przy wsparciu USA :) ) jest nadzieją dla takich krajów jak Polska, Litwa, Estonia itp. I właśnie żeby móc liczyć na wsparcie pozostałych krajów musimy sami też pokazywać że na nas można liczyć nawet jeśli nasz udział nie przekłada się na złotówki czy jakieś inne zyski które Pan ma na myśli
3.moc sprawcza Polski jest niewielka, moc sprawcza NATO jest ogromna tyle w tym temacie.
 
 
#7 do yzzumzjp 2023-05-01 11:16
Cytat:
1. Tak jest to "nasza wojna" i dlatego żebym ja i Pan nie musiał iść na wojnę należy jak najbardziej wspierać Ukrainę tak żeby to oni wybili Putinowi i jego naśladowcom imperialne zapędy.
Drogi Panie "nasza" to jest ta wojna dla Pana jak Pan tak uważa. I proszę nie powtarzać mainstreamowych bredni, bo wszyscy je znają.
Cytat:
2. Abstra(...)ąc od Pana poglądów ( żywcem przeniesionych z propagandowej partyjnej gazetki) faktycznie sytuacja Polski w obecnym kształcie nie jest komfortowa dlatego jedyną naszą szansą są sojusze. Tylko jedność Europy ( przy wsparciu USA :) ) jest nadzieją dla takich krajów jak Polska, Litwa, Estonia itp.
Moje poglądy są moimi. A o jakiej gazetce Pan bredzisz to Pana sprawa. Jedność Europy pod butem USA powoli staje się fikcją. Rodzi się nowy podział świata. Niech się Pan dowie czegoś o BRICS. Wie Pan co się stanie jak największe gospodarki świata przestaną się rozliczać w dolarach i te zbędne dolary spłyną do USA?
Cytat:
3.moc sprawcza Polski jest niewielka, moc sprawcza NATO jest ogromna tyle w tym temacie.
Z tym pierwszym się zgadzam. Niewiele znaczymy. A jeżeli tak jest, to nie powinniśmy udawać mocarstwa. Co do mocy NATO może tak jest może nie. Wszystko zależy do rozwoju sytuacji międzynarodowej.Ale zakładając, że ma Pan rację to tym bardziej nie powinniśmy wyskakiwać przed szereg.
 
 
#8 @zjpyzzum 2023-05-01 11:47
Nie odniósł się Pan praktycznie do moich argumentów za to uważa Pan że powinniśmy siedzieć cicho nie "wychylać się" to może po pokonaniu Ukrainy Putin się nad nami zlituje( oczywiście nie pisze Pan tego literalnie ale taki jest wydźwięk i sens Pana wypowiedzi). Ja tak nie uważam ( podobnie jak meanstemowe media :) tylko Polska w Unii Europejskiej i NATO ma gwarancje rozwoju i bezpieczeństwa( to tak w rocznicę wstąpienia do UE)

PS definicja
meanstremowe media - media z którymi zjp i tym podobni sie nie zgadzają
 
 
#9 RE: Czy Polska jest bezpieczna?pioter 2023-05-01 14:05
juzum ad.1 Polska graniczy z Rosją i Rosja nie potrzebuje terenu Ukrainy aby napaść na Polskę. Białoruś im w zupełności wystarczy. Durnowata polityka Polski musiała doprowadzić że Łukaszenka wpadł w objęcie Putina. Nikt na Polskę napadać nie będzie wystarczy 50 rakiet kierowanych i wracamy do średniowiecza. Aha zachód nie będzie odpowiadał i nie będzie umierał za Polskę tak samo jak w 39. ad.2 i 3 Tutaj jest pewien problem. Zachodnia europa może nie mieć tyle broni ile by chciała. Czyli europa może się wyprztykać na Ukrainie z tego co ma a nowego sprzętu nie będzie mogła wyprodukowć tak szybko jakby chciała. Dlatego za bardzo nie chcą wysyłac ciężkiego sprzętu.
 
 
#10 do yzzumzjp 2023-05-01 18:53
Cytat:
Nie odniósł się Pan praktycznie do moich argumentów za to uważa Pan że powinniśmy siedzieć cicho nie "wychylać się" to może po pokonaniu Ukrainy Putin się nad nami zlituje( oczywiście nie pisze Pan tego literalnie ale taki jest wydźwięk i sens Pana wypowiedzi).
Panie yzzum widzę, że Panu trzeba bardziej "łopatologicznie" wszystko wyłożyć. Jakież to były pańskie argumenty? Sojusze pod egidą USA. Otóż Panie yzzum sam Pan przywołał II wojnę światową. Jak wyszliśmy wówczas na sojuszach z Anglią i Francją? Jak wyszliśmy na wspieraniu USA w Iraku i Afganistanie? Jak teraz zachowują się nasi sojusznicy czyli Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy w obliczu wojny na Ukrainie? Czy przypadkiem przywódcy tych państw nie "pielgrzymują" do Pekinu? Panie yzzum nikt za Warszawę nie będzie umierał tak jak w 1939 nie chciał umierać za Gdańsk.
Jeżeli chodzi o "siedzenie cicho" to nasi rządzący narobili już takiego hałasu, że głośniej być nie może. A póki co jakoś sobie nie przypominam aby Rosja zgłaszała w stosunku do Polski jakiekolwiek żądania. Jeżeli się mylę proszę przypomnieć. Racją stanu takiego państwa jak Polska jest prowadzenie zręcznej i przebiegłej polityki zagranicznej aby nie zamknąć sobie żadnych drzwi. Postawienie wszystkiego na jedna kartę odbije nam się dużą czkawką. Oby nie czymś gorszym!
Cytat:
PS definicja
meanstremowe media - media z którymi zjp i tym podobni sie nie zgadzają
Widzę że ma Pan kłopot ze zdefiniowaniem mainstreamowych mediów. Służę pomocą:
"(ang. główny nurt) Określenie aktualnie panującego trendu, czegoś co jest popularne, znane bardzo szerokiej widowni, coś co "się sprzedaje". Często słowo to jest synonimem kultury popularnej."
 
 
#11 RE: Czy Polska jest bezpieczna?pioter 2023-05-01 19:24
"A póki co jakoś sobie nie przypominam aby Rosja zgłaszała w stosunku do Polski jakiekolwiek żądania." https://web.archive.org/web/20201113190911/http://www2.kki.pl/piojar/polemiki/rubiez/osad/uchwala.html Juzum sama esencja tam jest
 
 
#12 RE: Czy Polska jest bezpieczna?yzzum 2023-05-02 09:08
Ma Pan rację do mnie trzeba prosto bo ja prosty człowiek jestem, Czyli prosto:
1. Wojna w Ukrainie - popieramy Rosję czy Ukrainę ( neutralność jest de facto poparciem agresora czyli Rosji),
2. Sankcje dla Rosji i Białorusi jesteśmy za czy przeciw sankcjom UE ( nutralność j.w.)
3 Konflikt gospodarczy(oby nie wojskowy) USA - Chiny jesteśmy po stronie USA czy Chin.
4. Z kim sojusze wojskowe ( jeśłi Pana zdaniem obecne nic nam nie dadzą)
A teraz do @Pioter Putin wielikrotnie mówił że rozpad ZSRR był największym błędem i jego celem jest jego odbudowania a jak ZSRR to i jego "wpływy" czyli m.in zależna Polska.

P.S Co do BRICS mała ciekawostka ostatnio RPA ( członek) przekazało Putinowi że jeśli się pojawi w ich kraju to go aresztują. Taka to przeciwwaga dla USA i UE
 
 
#13 RE: Czy Polska jest bezpieczna?pioter 2023-05-02 13:36
O juzum zaczął coś czaić. Brawo tak jest. Rosja chce z powrotem to co miała po II światowej. I to zrobi wcześniej czy później. Europy zachodniej nie będzie stać na wojowanie z Rosją ani Białorusią. Putin jasno powiedział że nie potrzebuje europejskich partnerów i wysadził rurę. Te zielone matoły w brukseli będą walczyć z klimatem i zobaczysz co się wydarzy.
 
 
#14 do yzzumzjp 2023-05-02 16:53
Cytat:
1. Wojna w Ukrainie - popieramy Rosję czy Ukrainę ( neutralność jest de facto poparciem agresora czyli Rosji),
Czyżby Panie yzzum? To może Pan wyjaśni kogo popierała podczas II wojny światowej (jeżeli już Pan ten okres przywołał) np. Szwajcaria?
Cytat:
2. Sankcje dla Rosji i Białorusi jesteśmy za czy przeciw sankcjom UE ( nutralność j.w.)
Panie yzzum bycie "za" lub "przeciw" może mieć różne oblicza. Proszę popatrzeć jak zachowują się Niemcy, Francja czy Węgry w obliczu wojny na Ukrainie. A zdaje się, że podobnie jak Polska te państwa są w Unii i NATO
Cytat:
3 Konflikt gospodarczy(oby nie wojskowy) USA - Chiny jesteśmy po stronie USA czy Chin.
Świetne pytanie! Czy również podpisze się Pan pod twierdzeniem że to "nasza wojna"?
Cytat:
4. Z kim sojusze wojskowe ( jeśłi Pana zdaniem obecne nic nam nie dadzą)
Same sojusze nas nie obronią. Przeczą temu wcześniej przytoczone fakty. Można być w sojuszu i zachować sobie różne możliwości. Po raz drugi powołam się na Francję, Niemcy i Węgry. My zachowujemy się bardziej wrogo w stosunku do Rosji niż USA. Efektem tego będzie to, że obudzimy się z ręką w ... Za kilka lat świat zapomni o wojnie i zacznie mieć normalne stosunki z Rosją, tylko nie my. Podobnie stało się z przyjęciem ówczesnego wroga zachodu - Niemiec do NATO. RFN w NATO było już 10 lat po II wojnie w 1955 roku!
 
 
#15 Pryncypiazimny 2023-05-03 09:04
W zdecydowanej większości podzielam oceny Yzzuma. Dziwię się, że jest spory odsetek, szczególnie Konfederatów, który na ten konflikt patrzy inaczej. To jest nasza wojna. Przystępując do NATO szukaliśmy ochrony. Póki co, znaleźliśmy. Czujemy się na pewno bezpieczniej niż Ukraińcy?. A czy do końca wierzymy sojuszom? Ostatnie plany zakupowe wskazywałyby, że niekoniecznie. Z pewnością nie odpowiada nam strategia obronna NATO zakładająca zajęcie każdego z krajów granicznych a dopiero potem reakcja i próba odzyskiwania. Z liczących się krajów całego sojuszu, jedynie USA i Turcja nie była przez nas testowana. Anglia i Francja, nie wspomnę o Niemcach już były. Jednak w obecnej sytuacji cieszę się, że wybieramy sojusze w NATO a nie z Chinami czy Rosją, czy szerzej z BRICS. Zasadniczo różni mnie z Yzzumem postrzeganie UE. Po pierwsze jej nie chciałem i jej autentycznie nie cierpię. Nie wierzę, że kiedykolwiek interesy Polski będą na równi z interesami Niemiec czy Francji. UE znów, swoim zwyczajem, stoi w rozkroku. Francuzi nie uznają mocarstwowości USA i ciągle machają szabelką, Pomysły na armię UE są, tylko armii nie ma. Nawet jeśli naiwnie, to wierzę, że w Polskim interesie jest tworzenie związku państw Trójmorza, jako antidotum na zapędy z odtworzeniem ruskiej strefy wpływów z jednej strony a, pewnie naturalnym, poświęceniem naszych krajów przez bogate kraje zachodu w imię interesów z Rosją, z drugiej strony. Dlatego jest Wyszehrad i dlatego narodziła się idea Trójmorza. A w niej na pewno jest miejsce na Ukrainę a może i Gruzję.
 
 
#16 Ruskie żądaniaferbie 2023-05-03 10:10
1. Pioter, zjp, w sprawie rosyjskich żądań: https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2021-12-20/rosyjski-szantaz-wobec-zachodu. Z grubsza rzecz biorąc: pozwólcie nam napadać na kogo chcemy i jak chcemy
2. Dlaczego Szwajcaria może być neutralna a Polska nie bardzo? Nie wymagam czytania książek, ale tak 30 sekund nad mapą Europy powinno wystarczyć...
3. Żeby po 15 miesiącach wojny na Ukrainie uważać, że to NATO się szybciej wyczerpie potencjał militarny niż Rosji...
4. Jak widać okazało się, że USA i kraje NATO są gotowe sporo postawić w walce o Ukrainę. Co nie przeszkadza rosyjskiej propagandzie przekonywać, że na pewno po prostu pozwolą Rusom zająć Polskę.
5. Każdy, kto uważa, że po podporządkowaniu sobie w takiej czy innej formie Ukrainy Rosja nie zaczęła by kąsać dalej, jest po prostu idiotą.
 
 
#17 Moja prawda jest najmojsza...Andrzej K. 2023-05-03 17:17
Dyskusja jak za geesowskim sklepem przy "Mamrocie"...
 
 
#18 RE: Czy Polska jest bezpieczna?zjp 2023-05-03 18:25
Cytat:
Dyskusja jak za geesowskim sklepem przy "Mamrocie"...
"Objawił" prawdę "najmądrzejszy" obywatel...
 
 
#19 RE: Czy Polska jest bezpieczna?pioter 2023-05-03 22:47
https://www.youtube.com/watch?v=b_j8DXK7PlM Gen. Rajmund Andrzejczak od około 15.30 minuty. oraz 3 punkt do ferbiego. Słuchaj co generał mówi
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Nie masz jeszcze swojego konta? Zarejestruj się.

noimage
Sprzedam lodówkę
czwartek, 03 października 2024
noimage
SPRZEDAM
czwartek, 03 października 2024
Naszywki Polska
Naszywki Polska
wtorek, 08 października 2024