Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 26 kwietnia 2024 imieniny: Marzeny, Klaudiusza

Odchudzona jezdnia na ul. Sitkowskiego (aktualizacja)

Michał Maliszewski   
piątek, 26 października 2018 07:00

Ul. SitkowskiegoPrace przy przebudowie ulicy Sitkowskiego przebiegają bardzo sprawnie.

Nawierzchnia została już utworzona i można już bez przeszkód poruszać się po tym odcinku drogi. Warto jednak pamiętać, że nadal trwają tam prace budowlane, jeździ ciężki sprzęt i poruszają się pracownicy Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych. Teraz trwa przygotowanie terenu pod kostkę brukową. Tworzone są wjazdy na posesje, parkingi chodniki i ścieżka rowerowa. Jezdnia na ul. Sitkowskiego nieco się zwężyła. Zauważył to również jeden z mieszkańców, który zabrał głos na konferencji wyborczej Lucjana Kotwicy.

- W zasadzie przyjechałem tutaj, by podziękować, że udała się współpraca z burmistrzem i starostą, że zrobicie w końcu jedną z najstarszych ulic w Radzyniu, ulicę Sitkowskiego – mówił mieszkaniec Radzynia. – Jadąc tą ulicą chciałem popatrzeć, jak ona wygląda. Co wyście z tego zrobili? Ulica jest wąska! Kiedyś ta ulica była nierówna, ale duża. Teraz wygląda jak wstążka ul. Sitkowskiego. Jest węższa na moje oko przynajmniej dwa metry. Mam konkretne pytanie, proszę odpowiedzieć kto maczał palce by zrobić tę ulicę w taki sposób? Jak tam ludzie będą jeździli w zimie? Gdzie będą mogli zaparkować pojazdy? – pytał.

Kandydat na burmistrza odpowiedział: - Droga jest realizowana w dwóch częściach. Pierwsza część jest od ul. Lubelskiej do rozwidlenia z ul. Zbulitowską – to jest ulica Sitkowskiego. Druga część to od rozwidlenia do końca ul. Podlaskiej. Pierwsza część została zaprojektowana przez Urząd Miasta. Przetarg na realizację tej ulicy był ogłoszony w kwietniu, a w połowie tego miesiąca okazało się, że jest możliwość skorzystania ze środków zewnętrznych, ale tylko pod warunkiem, że o te środki wystąpi właściciel, czyli powiat. My siłą rzeczy musieliśmy z tego skorzystać. Mając do dyspozycji projekt wykonany przez UM to z niego skorzystaliśmy. Tam już nie było czasu na jakiekolwiek poprawki. Zrobiliśmy delikatne poprawki w trakcie, takie jak przesunięcie zatok przystankowych czy poprawienie zakrętów. Ta część od ul. Zbulitowskiej do ul. Podlaskiej wykonana została przez Zarząd Dróg Powiatowych i tam już jest dosyć szeroko. Dobrze, że droga jest realizowana, ale niedosyt pozostaje także i u mnie, że jezdnia jest trochę za wąska – zakończył Lucjan Kotwica.

Po publikacji tego artykułu pojawiła się odpowiedź władz miasta Radzynia Podlaskiego. Oto treść nadesłanego pisma:

"Zarząd Dróg Powiatowych, który działa w imieniu Starosty, nie wniósł żadnych zastrzeżeń do projektu tej drogi; dopiero teraz Pan Starosta wyraża swoje wątpliwości co do jej szerokości. To jest dla nas zdumiewające, ale nieuprawnione, nawet w kontekście kampanii wyborczej. Można się pokusić, że Pan Starosta  sam sobie zaprzecza, podważa własne decyzje, a  wątpliwości mógł wyrazić na etapie konsultacji. Jeśli chodzi o sam projekt – priorytetem przy jego tworzeniu była konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, szczególnie korzystającym z niej dzieciom i młodzieży. Należy zwrócić uwagę, że przy ul. Sitkowskiego znajduje się szereg szkół: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy z przedszkolem, Szkoła Podstawowa nr 2, Gimnazjum nr 2, a także zespół szkół dla pracujących.

Cały rok – przy różnych warunkach pogodowych i różnej widoczności korzystają z niej dzieci i młodzież podążający do szkół i z nich powracający – pieszo i na rowerach (niekiedy po zmierzchu). Część poszerzonego chodnika przeznaczono na ścieżkę rowerową, co zapewni bezpieczeństwo rowerzystom, którzy nie będą korzystali z jezdni.

Dodać należy, że ul. Sitkowskiego  jest drogą dojazdową głównie do osiedli domów jednorodzinnych, nie ma w pobliżu fabryk, zakładów przemysłowych czy wielkich osiedli mieszkaniowych, nie ma tam dużego natężenia większych samochodów; zaprojektowana droga mieści się w standardzie dróg powiatowych, uwzględnia wszystkie przepisy.

Na drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, co stwarza pełne warunki bezpieczeństwa dla dzieci. Po przebudowie  – nie będzie tam możliwości ścigania się, wyprzedzania przez samochody -  taki był zamysł, że w pobliżu trzech szkół nie może być arterii, która będzie prowokowała  niektórych kierowców do wyprzedzania.

Ważne jest wykonanie odwodnienia, co zabezpieczy dobry stan drogi. Jak wiadomo, po deszczach, roztopach ulica była zalewana. To powodowało niszczenie nawierzchni, co wpływało na stan techniczny samochodów, stwarzało dodatkowo groźne sytuacje, gdy kierowcy nagle skręcali, chcąc ominąć wyrwę w asfalcie, a przechodnie byli często ciągle narażani na oblewanie brudną wodą przez przejeżdżające samochody. Wybudowanie ścieżki rowerowej celem podniesienia bezpieczeństwa dzieci z pobliskich szkół  sprawiło, że droga uzyskała wyższą punktację w ocenie wniosku o dofinansowanie

Szkoda, że Starosta jako właściciel drogi nie podjął inicjatywy jej przebudowy, ani nie poczuwał się  do większego dofinansowania. Miasto stworzyło projekt, który znalazł uznanie w postaci wysokiego dofinansowania z programu rządowego (4 mln zł), a ponadto z własnych funduszy skierowało na realizację kwotę 900 tys. zł, podczas gdy powiat – właściciel drogi dołożył jedynie 360 tys. zł".

Jesteśmy ciekawi co Wy sądzicie o tej drodze? Odpowiednia czy jednak za wąska? Piszcie w komentarzach.

181023-sitkow-01181023-sitkow-02181023-sitkow-03181023-sitkow-04181023-sitkow-05181023-sitkow-06181023-sitkow-07181023-sitkow-08181023-sitkow-09181023-sitkow-10181023-sitkow-11181023-sitkow-12181023-sitkow-13181023-sitkow-14181023-sitkow-15181023-sitkow-16181023-sitkow-17181023-sitkow-18181023-sitkow-19181023-sitkow-20181023-sitkow-21181023-sitkow-22181023-sitkow-23181023-sitkow-24181023-sitkow-25181023-sitkow-26181023-sitkow-27181023-sitkow-28181023-sitkow-29181023-sitkow-30181023-sitkow-31181023-sitkow-32

 

Komentarze  

 
#21 Manipulacje rzecznikazjp 2018-10-26 17:14
Obojętne co rzecznik Rębka powie, to niezbity fakt jest jeden. Projekt przebudowy ul. Sitkowskiego przygotował Urząd Miasta pod kierownictwem Jerzego Rębka!
Starostwo przejęło gotowy projekt i nawet gdyby chciało go zmieniać, to nie było na to czasu. Projektu budowlanego nie można zmienić w kilka dni. Jak ktoś ma odrobinę pojęcia o inwestycjach budowlanych, to przyzna rację. Po drugie zmiana projektu, to są dodatkowe i wcale nie małe koszty!
 
 
#22 Do szczękościskfor_sale 2018-10-26 21:16
We wspomnianym okresie ludzie parkowali swoje rowery w miejscu do tego przeznaczonym. Ewentualnie koń zatrzymywał się na drodze a dziecko zaskakiwało z wozu :) Wywiadówki, na których głównie skupia się Twoja wypowiedź to dosyć rzadkie wydarzenie, które powoduje dużą ilość samochodów w jednym miejscu raz na 1-2 miesiące. Zauważ, że spory ruch wokół szkoły jest praktycznie codziennie w roku szkolnym około godz. 8:00, 11:00 i 15:30 kiedy zaczynają i kończą się lekcje. Co złego jest w tym, że dziś prawie każdą rodzinę stać na luksus jakim jest posiadanie samochodu (a jeszcze większy poruszanie się nim). Dla mnie to normalne, że rodzic w drodze do pracy lub w przypadku złej aury pogodowej podwozi swoje dziecko do szkoły i mam na myśli nie tylko maluchy z 1-3 ale też starsze. Zmierzam do tego, że jeżdżę do szkoły nie tylko na wywiadówki.
 
 
#23 projekt bez sensufalconetti 2018-10-26 21:55
Codziennie jeżdżę tą ulicą , czasami kilka razy .To , jak ją zaprojektowano , woła o pomstę . Nie ma to nic wspólnego z bezpieczeństwem .Wprost przeciwnie ,teraz dopiero zrobi się niebezpiecznie .Już dzisiaj co niektórzy mają problemy z wymijaniem się np. ze śmieciarką . Co będzie zimą , nie chcę nawet myśleć .Wyobraźmy sobie , że ktoś zaparkuje auto na ulicy , korki w godzinach szczytu murowane .Wypuszczanie dzieci z samochodów przez rodziców też będzie trudne . Jeszcze mam pytanie , może ktoś mi powiedzieć ,ile wypadków było przez te wszystkie lata z tą tzw. szeroką drogą , że było to (bezpieczeństwo ) takim priorytetem , aby zwęzić ją do granic rozsądku . Gdyby nie było miejsca , to bym to zrozumiał. Myśleliśmy też ( my najczęściej korzystający z tej drogi) , że powstanie rondo przy US i na rozwidleniu z ul. Zbulitowską , ale to marzenie ściętej głowy.
 
 
#24 kierowca autobusazeus 2018-10-26 22:08
jednego nie rozumię, może ktoś mądry wie? zadam poważne pytanie czym zajmuje się Zarząd Dróg Powiatowych? ile tam ludzi pracuje?
czy nie powinien pilnować tej inwestycji?
 
 
#25 jeszcze do pana na sprzedaższczękościsk 2018-10-26 23:25
A może luksusem jest nauczyć dzieci chodzić do szkoły na piechotę lub dojeżdżać rowerem. Od razu problem się rozwiązuje.
 
 
#26 NIECH MI KTOŚ ODPOWIE NA PYTANIArumun 2018-10-27 00:25
Dlaczego zamiast poszerzyć drogę koło urzędu skarbowego przy skrzyżowaniu i zrobić pas do lewoskrętu to jeszcze bardziej zwezyli. Tam rano taki korek się robi przez to a można było to rozładować? Widać ze ktoś odpowiedzialny za ten projekt miał to po prostu w du..
I drugie pytanie, PO CO NA CAŁEJ DŁUGOŚCI ULICY WISZNICKIEJ DZISIAJ BYŁA KOSZONA TRAWA?!!!!!! jest zimno ona i tak już od jakiegoś czasu nie rośnie w takiej temperaturze a w dodatku jak się przyjrzałem i tak była bardzo niska bo i tak już po ostatnim razie nie odbila. TYLU LUDZI,SPRZĘT,PALIWO kilka tysięcy złotych marnuje się jednego dnia . Ktoś powinien za to beknac za takie marnotractwo
 
 
#27 do zeusazjp 2018-10-27 07:25
Cytat:
zadam poważne pytanie czym zajmuje się Zarząd Dróg Powiatowych? ile tam ludzi pracuje?
czy nie powinien pilnować tej inwestycji?
Zarząd Dróg Powiatowych nadzoruje i prowadzi tą inwestycję w imieniu Starostwa.

Powtórzę jeszcze raz. Za projekt ul. Sitkowskiego odpowiada Urząd Miasta pod kierownictwem J. Rębka.
To UM przygotował projekt i w marcu tego roku chciał go realizować. Został nawet ogłoszony przetarg-tu dowód: https://umradzynpodlaski.bip.lubelskie.pl/index.php?id=364&p1=szczegoly&p2=56416

Przetarg unieważniono jak okazało się, że dofinansowanie na tą inwestycję może uzyskać jedynie Starostwo, bo jest to droga powiatowa.
Starosta dołożył do wniosku o dofinansowanie kolejne dwa odcinki czyli ul. Bł. Męczenników Podlaskich i Podlaską. Projekty tych kolejnych odcinków przygotowywał Zarząd Dróg Powiatowych.
Czy wyobrażasz sobie, że Urząd Miasta konsultował projekt ul. Sitkowskiego z ZDP i Starostwem?
Starostwo otrzymało projekt ul. Sitkowskiego w momencie składania wniosku o dofinansowanie. Na jakiekolwiek korekty nie było czasu. W fazie realizacji można poprawiać jedynie drobiazgi typu promienia łuków na skrzyżowaniach. I dlatego jest jak jest.

Zresztą sama rzecznik Miasta obszernie uzasadniała dlaczego tak, a nie inaczej zaprojektowali tą ulicą. Uzasadniając wszystko oczywiście bezpieczeństwem.
Problem w tym, że jak tak bardzo zależało UM na bezpieczeństwie, to szkoda, że nawierzchni z kocich łbów nie zaprojektowali, bo wtedy samochody musiałyby jeździć baaardzo wolno i byłoby bezpiecznie :P
 
 
#28 do szczękościskfor_sale 2018-10-27 11:02
Widzę, że z małych dzieci uczyniłbyś żołnierzy. Niech wstają o 6 rano, zrobią sobie śniadanie i z ciężkim plecakiem maszerują do szkoły. Po co świetlica niech dreptają z powrotem do domu. Kiedyś to były czasy... dzisiaj to nie ma czasów, co nie ? Niech wszyscy zaczną chodzić na piechotę i jeździć rowerem. Miasto powinno troszczyć się o kondycję mieszkańców i wyłożyć całą ulicę chodnikiem :)
 
 
#29 do for_saleopaopa 2018-10-27 12:10
Przecież wykłada miasto chodnikiem, kosztem ulic, a także parkingów - w Rębkowej utopii na starym PKS za 3 lata ma być deptak z ławeczkami, a nie jakieś miejsca parkingowe ;)
P.S. Może powstanie tam skwer podróżników2.0?
 
 
#30 @ opaopamalina1986 2018-10-27 16:13
Konsumpcjonizm i wygodnictwo przez Wać Pana przemawia. Zamiast się obwozić furą i truć spalinami, weź Pan rower i jeździj po mieście, dla zdrowotności własnej i całej społeczności. Masz Pan ścieżki rowerowe, czyste powietrze i zieleń w mieście i wokół to korzystaj, ale innym Wać Pan tego nie ograniczaj. Jak się Panu nie podoba, jedź Pan do Szanghaju, będziesz tam Pan w swoim "środowisku naturalnym" tj. w otoczeniu betonu i szkła. P.S. Pan też możesz dzięki pobytowi w Szanghaju trafić na skwer podróżników, jak się Pan odpowiednio zasłużysz, np. książkę na ten temat Pan napiszesz albo jakiś przewodnik.
 
 
#31 malina1986opaopa 2018-10-28 19:35
Argumenty per "ty" i już wiem, że nie ma sensu z Waćpanem dyskutować :)
Komu i co ograniczać? Naprawdę zabranie metra na jezdnię z 4-5 metrów chodnika to ograniczanie rowerzystów? XD
Jakie ścieżki rowerowe? XD
Co do skwerku: nie chciałbym być w żaden sposób nagradzany, ani posiadać jakichś afiliacji, z pomysłodawcą, więc podziękuję.
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Nie masz jeszcze swojego konta? Zarejestruj się.

Sprzedam rower
Sprzedam rower
niedziela, 21 kwietnia 2024