Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 25 kwietnia 2024 imieniny: Marka, Jarosława

Reklama

Historia Radzynia

Radzyń wczoraj i dziś

Mariusz Szczygieł   
czwartek, 05 listopada 2009 15:23

Wszystkim miłośnikom starego Radzynia przedstawiamy dzisiaj niesamowitą prezentację przygotowaną przez Huberta Czarnockiego w związku z 540-leciem istnienia naszego miasta. Te same miejsca, te same budynki- w archiwalnych fotografiach p. Marka Stecia, Tadeusza Pietrasa, Janiny Zielińskiej, Banku Spółdzielczego w Radzyniu i innych oraz współczesnych zdjęciach Huberta Czarnockiego. Zapraszamy do oglądania.

 

 

Kiedy nie śniło się o "Grocie", ani o "Wspólnocie"...

Mariusz Szczygieł   
wtorek, 27 października 2009 15:52

Gazeta Radzyńska"Grot", "Wspólnota", "Radzynianka" - to tytuły znane każdemu mieszkańcowi Radzynia.

W 1935 roku nikt jednak nie miał o nich pojęcia, a w Radzyniu wydawano po prostu "Gazetę Radzyńską". Redakcja dwutygodnika mieściła się na ul. 3-go Maja 4, redaktorem naczelnym był mgr Stanisław Ryżukiewicz. Wydawcą "Gazety Radzyńskiej" była Powiatowa Rada B.B.W. z R. w Radzyniu, drukiem zajmował się J. Lazer.

 

Zapraszamy do lektury "Gazety Radzyńskiej"! Zobaczcie o czym, i w jaki sposób się wtedy pisało.

 

Tutaj przeczytasz "Gazetę Radzyńską" w formie elektronicznej:

 

Kock 2009 - Rekonstrukcja bitwy

Mariusz Szczygieł   
poniedziałek, 05 października 2009 19:26

SGO Polesie

 

Baba z pepeszą

Dariusz Magier   
czwartek, 24 września 2009 16:43

Model Pomnika autorstwa Sławomira MieleszkoPomniki zawsze budziły, budzą i – jeśli tylko pozostaną formą wyrazu czci społecznej – będą zapewne budziły kontrowersje.

Powodami tego mogą być zarówno różnice zdań wobec postaci uwiecznionej w formie, odbioru wydarzenia historycznego, jak i kształt architektoniczny obelisku bądź osoba fundatora. Swoich zajadłych przeciwników miały najsłynniejsze polskie pomniki, dzisiejsze symbole polskości, np. Kolumna Zygmunta (ostra krytyka kształtu ze strony podróżnika Ericha Biestera w 1791 roku) oraz wyobrażenia Jana III Sobieskiego (notabene zachęcać miał do walki z Turcją po stronie Rosji w drugiej połowie XVIII wieku), x. Józefa Poniatowskiego (krytyka rzymskiego stroju) i Chopina, porównywanego swego czasu do „secesyjnej popielniczki”. Nie wspomnę już o pomnikach z czasów PRL, owych symboli wdzięczności dla Armii Czerwonej, Leninów i rodzimych bohaterów wstydliwego dziś ustroju.

Decyzję o budowie Pomnika Zwycięstwa w Radzyniu Podlaskim, pierwszego pomnika w naszym mieście, podjęła Miejska Rada Narodowa uchwałą z 16 marca 1968 roku, co łączyło się z zatwierdzeniem programu obchodów, przypadającego wówczas 500-lecia miasta. W programie obchodów władze miejskie podkreślały, że rocznica ta stanowi „świetną okazję do dalszej mobilizacji miejscowego społeczeństwa, do pracy na rzecz swojego miasta, do wytwarzania jak najlepszej atmosfery, w której każdy z kilku tysięcy obywateli Radzynia będzie mógł wnieść swój wkład pracy w zakresie dalszej aktywizacji i rozwoju stolicy powiatu”.

 

Społeczeństwo Radzynia w darze dla wojska

Mariusz Szczygieł   
wtorek, 23 czerwca 2009 00:00

Ford T{xtypo_dropcap}15{/xtypo_dropcap} maja 1919 roku w Radzyniu miała miejsce wyjątkowa uroczystość. Oto mieszkańcy naszego miasta, chcąc pomóc w przeciwstawieniu się bolszewickiemu natarciu, zebrali pieniądze i kupili 3 ciężarówki marki Ford T, które tego dnia przekazali Wojsku Polskiemu.

Tego samego dnia uroczystości odbyły się również w Parczewie i Lubartowie (gdzie przekazano po 2 ciężarówki). Samochody uroczyście poświęcono i w obecności władz miejskich oraz wojewódzkich oddano pod komendę 8 pułku piechoty Legionów z Lublina. Po uroczystościach samochody od razu wyruszyły na front.

Żołnierze nie cieszyli się długo z otrzymanych samochodów. Już w 1920 z 7 pojazdów podarowanych przez mieszkańców Radzynia, Lubartowa i Parczewa, na których widniały napisy: „W DARZE SPOŁECZEŃSTWO RADZYNIA", „PARCZEW DLA WOJSKA” oraz „W DARZE SPOŁECZEŃSTWO LUBARTOWA” nr. taktyczne 811, 812, 813, 211, 212, 012 i 025 zostały tylko dwa- 812 i 025.

We wrześniu 1922 roku 8ppleg przybył do Lublina. Wraz z pułkiem przyjechał także lubartowski Ford. Niestety losy drugiego nie są znane. W 1925 roku z powodu wymiany taboru pojazd o numerze taktycznym 025 wycofano.

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 następna > ostatnia >>

Strona 4 z 5