Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 29 marca 2024 imieniny: Wiktoryny, Eustachego | Jutro zmiana czasu na letni

Już niedługo

Nigdzie się nie wybieraj... Siedź spokojnie w domu i oglądaj telewizję, albo czytaj książki :)
Dodaj wydarzenie
Zobacz wszystkie

Reklama

Sponsoring kultury - Czysty biznes!

Arkadiusz Kulpa   
sobota, 05 lutego 2011 11:32

kulturaW 1924 roku w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto emisję audycji radiowej pt. "The Everyday Hour", nadającej koncerty muzyczne. Audycję sponsorował koncern National Carbon Company – istniejący do dzisiaj i świetnie prosperujący producent baterii i akumulatorów. Była to pierwsza w historii sponsorowana audycja i początek nowej ery nie tylko w marketingu ale też w kulturze.

Zjawisko finansowania przez osoby prywatne działań kulturalnych istniało już dawno lecz miało inne formy. Była to raczej opieka wpływowych i bogatych miłośników sztuki nad artystami, nazywana powszechnie mecenatem – od nazwiska Gajusza Cilniusza Mecenasa – rzymskiego polityka, poety i patrona poetów m.in. Horacego. Gdyby nie mecenasi renesansu, tacy jak Ludovico Sforza il Moro lub Lorenzo de Medici nie oglądalibyśmy dzisiaj wielu wspaniałych dzieł Leonarda da Vinci i Michała Anioła. W tamtych czasach powszechny był też mecenat dworski, królewski, magnacki i kościelny (głównie papieski). Wielkimi mecenasami sztuki w Polsce byli królowie Władysław IV Waza i Stanisław August Poniatowski.

Mecenat jest to forma wspierania sztuki z którą mamy do czynienia wtedy, gdy ofiarodawca przeznaczając pieniądze na jakiś cel, nie oczekuje w zamian korzyści materialnych. Mecenas wspiera artystę dlatego, że sam jest miłośnikiem i pasjonatem sztuki lub chce żeby jego nazwisko było powiązane z jakimś dziełem sztuki.

Innym obliczem finansowania sztuki jest sponsoring, którego erę rozpoczęła amerykańska audycja "The Everyday Hour". Sponsoring jest jedną z najszybciej rozwijających się form promocji. Jest ściśle powiązany z biznesem, ponieważ to głównie firmy i prywatni przedsiębiorcy są sponsorami.

Sponsoring kultury - w przeciwieństwie do mecenatu – jest relacją partnerską. Sponsor przekazuje na rzecz sponsorowanego środki finansowe lub materialne, konieczne do realizacji jego celów, a w zamian sponsorowany pozwala na wykorzystanie potencjału promocyjnego tkwiącego w danym projekcie kulturalnym.

Korzyści jakie może przynieść firmom sponsorowanie kultury są ogromne, zwłaszcza że cały czas wzrasta w społeczeństwie zainteresowanie masową rozrywką. Dla firm, długofalowe sponsorowanie kultury i sztuki to jedna z najlepszych metod poprawy czy wzmocnienia własnego wizerunku. Jest to promocja pozwalająca na uzyskanie dodatkowych korzyści niemożliwych do osiągnięcia dzięki reklamie. Istotą sponsoringu są skojarzenia. Odbiorca przenosi pozytywne skojarzenia, jakie wywołała w nim dana impreza kulturalna na sponsora tej imprezy. Sponsor jest utożsamiany z atrybutami , które większość społeczeństwa łączy z kulturą i sztuką tj. wyjątkowość, elitarność, elegancja, prestiż, zamożność, tradycja, zaufanie. Ponadto sponsor buduje wizerunek swojej firmy jako organizacji odpowiedzialnej społecznie, troszczącej się o wspólne dobro jakim jest kultura, a to z kolei zwiększa zaufanie społeczeństwa.

Widzimy więc, że kultura stała się dla biznesu równorzędnym partnerem, który nie tylko bierze, ale może dać bardzo dużo w zamian. Dla kultury sponsoring jest dobrodziejstwem, bo to dzięki niemu wiele inicjatyw ma szansę na realizację, a dla biznesu jest sposobem na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki, zdobycie zaufania i dotarcie do społeczności lokalnych.

W naszym kraju kultura potrzebuje sponsorów. Budżety instytucji kulturalnych w większości przypadków są w stanie ledwo zaspokoić potrzeby związane z utrzymaniem instytucji i pracowników, a na realizację projektów brakuje już środków. I tutaj z pomocą może przyjść sponsor.

Na Zachodzie sponsoring jest bardzo prężny, ponieważ został zbudowany na poczuciu zbiorowej odpowiedzialności za dziedzictwo narodowe i przyszłość kultury. Tam środowiska związane z biznesem wiedzą jak ważna w rozwoju społeczeństwa jest kultura i same zabiegają o to by mieć w niej swój udział.

 

Komentarze  

 
#1 co to za pierdoły?gustaw75 2011-02-06 15:11
już naprawdę nie macie o czym pisać, jak widać!
 
 
#2 co to za pierdoły?dziadzia 2011-02-06 15:55
propsy dla Pana wyżej :)
 
 
#3 Pierdoły?janek 2011-02-06 18:11
Jak się wam nie podoba to napiszcie o czymś co waszym zdaniem jest ciekawe, warte przeczytania, mądre, wyniosło-podniosłe, przenośnio-przeniesione i nie popierd..one. :-*
 
 
#4 do (...)yasasas 2011-02-06 19:55
Janek to zapewne janek W. to się nie dziwię :P
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Nie masz jeszcze swojego konta? Zarejestruj się.

opel insignia
opel insignia
niedziela, 24 marca 2024
noimage
Las przy krajowej 19ce
poniedziałek, 25 marca 2024
wciÄgarka
wciągarka
poniedziałek, 25 marca 2024