Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 29 marca 2024 imieniny: Wiktoryny, Eustachego | Jutro zmiana czasu na letni

Szlakiem Henryka Sienkiewicza –wycieczka edukacyjna UTW

Kronikarka UTW Bronisława Niebrzegowska
piątek, 22 kwietnia 2016 06:00

Seniorzy na wycieczceRok 2016 ustanowiony jest Rokiem Henryka Sienkiewicza - "Wielkiego Syna Ziemi Łukowskiej"  i "Wybitnego Pisarza Polaka" o światowej sławie.

Poprzez swoją twórczość literacką, publicystyczną oraz społeczną budził świadomość narodową, uczył dumy z polskości, poświęcenia i umiłowania Ojczyzny. Uhonorowany został nagrodą Nobla za całokształt swojej twórczości. W celu uczczenia obchodów Roku Wielkiego Polaka wyjechaliśmy na wycieczkę autokarową w 51 osób, podążając szlakiem rodzinnych stron pisarza. Miejscem urodzenia H. Sienkiewicza była Wola Okrzejska.

W dworskiej oficynie przyszedł na świat przyszły Noblista. Teraz jest tutaj muzeum poświęcone pisarzowi - zwiedziliśmy je z dużym zainteresowaniem, gdyż posiada bogaty zbiór pamiątek po pisarzu: rodzinne fotografie, unikalny księgozbiór, różne rekwizyty i kolekcje  XIX-wiecznych mebli. Tu odczuwa się atmosferę miłości i przywiązania pisarza do swego rodzinnego domu i rodzinnej ziemi. Ciekawe były opowieści i sceny z życia noblisty opowiedziane przez dyrektora muzeum Antoniego Cybulskiego, których z zaciekawieniem wysłuchaliśmy. Wrażenie na nas wywarło otoczenie oficyny - muzeum jest starannie utrzymane, z pięknym drzewostanem i rzeźbami postaci - bohaterów książek pisarza. W pobliskiej Okrzei widnieje Kopiec, usypany przez społeczeństwo polskie ku pamięci rodaka. Weszliśmy na szczyt Kopca aby zobaczyć pomnik - popiersie noblisty. Stąd roztacza się imponujący widok krajobrazu lat dziecięcych, tak bliski sercu  Sienkiewicza. W Okrzei, niedaleko Kopca, na miejscowym cmentarzu, odwiedziliśmy grób matki pisarza – Stefanii, z okazałym pomnikiem przedstawiający postać matki i syna.

Poprzez zwiedzenie miejsc rodzinnych bliżej poznaliśmy postać pisarza i jego dzieła. Ważnym obiektem naszego zwiedzania była huta szkła gospodarczego w Hucie Dąbrowa. Dzięki gościnności dyrektor Agnieszki Czubińskiej i kierownika Leszka Tradkiewicza, mogliśmy zwiedzić zabudowania huty. W hali poznaliśmy cały cykl produkcyjny – piece do wytopu szkła, wanny szklarskie, piece komorowe i gotowe piękne wyroby, które wędrują do różnych krajów. Niesamowite wrażenie robi ciężka praca samych hutników, którzy z lanego szkła wydmuchują te cudeńka. Warto było zobaczyć, jak w wysokiej temperaturze i jazgocie urządzeń pracują ludzie, na których twarzach widać wkładany w pracę trud i zmęczenie. W drodze powrotnej zajechaliśmy do Woli Gułowskiej, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Czynu Bojowego Kleeberczyków, poświęcone ostatniej bitwie kampanii 1939 roku. Była to dla nas jednocześnie wspaniała lekcja historii, dzięki zastosowanym multimediom i efektom dźwiękowym poczuliśmy atmosferę tamtych wojennych dni. W Sanktuarium Matki Bożej w Woli Gułowskiej, w cichej modlitwie i skupieniu otrzymaliśmy wsparcie duchowe pogłębiające naszą  wiarę religijną.

Była to wspaniała wycieczka edukacyjno-wypoczynkowa, sprawnie zorganizowana i przeprowadzona przez Alicję Majewską i Marię Oworuszko.

Serdecznie dziękujemy organizatorkom.

160420-galan-01160420-galan-02160420-galan-03160420-galan-04160420-galan-05160420-galan-06160420-galan-07160420-galan-08160420-galan-09160420-galan-10160420-galan-11160420-galan-12

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Nie masz jeszcze swojego konta? Zarejestruj się.