Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 23 kwietnia 2024 imieniny: Jerzego, Wojciecha

Przygotuj rower do sezonu

Michał Maliszewski   
piątek, 22 kwietnia 2016 07:00

RowerzyściZarówno rower, który przestał zimę jak i ten, który jest używany przez cały rok wymaga przed pełnią sezonu gruntownego przeglądu i serwisowania.

Przygotowanie należy zacząć od wyczyszczenia i oględzin.

Przed rozpoczęciem sezonu trzeba sprawdzić stan hamulców, łańcucha, łożysk, układu jezdnego oraz kół.

HAMULCE

Sprawne hamulce w rowerze - podstawa bezpieczniej jazdy

Zaciskając hamulce i ruszając rowerem do przodu i do tyłu możemy sprawdzić czy należałoby dokręcić śruby w klamkach i czy należy naciągnąć linkę.

W przypadku tradycyjnych klocków hamulcowych, zauważamy zanik wzoru, to oznaka, że czas najwyższy je wymienić. Podobnie jest z klockami tarczowymi, gdy wytarta jest cała okładzina.


W tradycyjnych rowerach z hamulcami typu V-brake lub "Y" należy zwrócić uwagę na zacisk. Jeśli po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca, klocki odskakują opornie należy posmarować go stałym smarem. Warto sprawdzić również czy linka jest dobrze przymocowana do szczęki hamulcowej. Można ją spróbować wyregulować.

W przypadku, gdy używamy hamulców hydraulicznych powinniśmy sprawdzić czy nasze hamulce nie są zapowietrzone lub czy nie ubyło nam płynu hamulcowego. Ważne jest sprawdzenie czy nie mamy krzywej tarczy.

SPRAWDZENIE STANU ŁAŃCUCHA W ROWERZE

W rowerach bez przełożenia lub z biegami ukrytymi w piaście łatwo możemy sprawdzić stan naciągnięcia łańcucha. Jeżeli możemy unieść go na więcej niż 1 cm, należy odciągnąć koło w tył, lub wymienić łańcuch.

Z rowerem z zewnętrznym systemem przełożenia, np. górskim, stan łańcucha sprawdza się odpowiednim narzędziem do mierzenia stanu zużycia łańcucha. Po przekroczeniu wartości maksymalnej łańcuch wymieniamy.

Rozciągnięty łańcuch nie tylko dużo szybciej zużywa cały napęd, wpływa na jego przeskakiwanie podczas jazdy lub może się zerwać w najmniej oczekiwanym momencie.

SPRAWDZENIE STANU LINEK I PANCERZY
Jeśli linki i pancerze przerzutek czy hamulców są w którymś momencie pozaginane lub popękane, warto je wymienić. Z pewnością ich dobry stan poprawi nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Po dłuższym okresie nie używania roweru może się okazać, że linki w pancerzach chodzą dość opornie, przez co nie wskakują nam niektóre z przełożeń lub zmieniają się z opóźnieniem. Aby temu zaradzić, możemy przesmarować linki. Jeżeli nasmarowanie nie pomoże, będziemy musieli się zastanowić nad wymianą linek i pancerzy

SPRAWDZENIE STERÓW KIEROWNICY
By sprawdzić, czy łożyska kierownicy działają poprawnie, wystarczy zacisnąć przedni hamulec próbując pchać rower raz do przodu, raz do tyłu. Jeśli czujemy stuki w okolicach sterów, świadczy to o luzach. Jeśli zaś stery działają ciężko, np.: przy skrętach kierownicą czujemy opór lub chrobotanie, być może będzie konieczne przesmarowanie łożysk lub ich wymiana.

REGULACJA PRZERZUTEK
Po wyczyszczeniu układu napędowego pora na kontrolę działania przerzutek. Na wstępie sprawdźmy jak pracują same przerzutki. Czy łańcuch płynnie wchodzi i schodzi na poszczególne koronki, czy nie spada poza korbę lub kasetę. Jeżeli nasze przerzutki przez ostatnie kilka miesięcy nie były używane może się okazać, że konieczna będzie ich regulacja.

KOŁA - KONTROLA ŁOŻYSK W PIASTACH, CENTROWANIE, SPRAWDZENIE OGUMIENIA

Kolejnym elementem są koła. Na początek sprawdźmy czy nie mamy luzów na piaście lub czy koło nie kręci się zbyt opornie. Wsłuchajmy się również w ich pracę. Piasty nie znoszą wody, kurzu i piachu. Zaleca się raz w roku rozkręcenie każdej z nich, aby wyczyścić ją od środka. W ten sposób sprawdzamy również czy miski nie noszą śladów zużycia (wżery, rysy, pęknięcia) oraz sprawdzamy stan kulek z łożysk. Po wyczyszczeniu piast, wypełniamy je nowym smarem a następnie je skręcamy.

Sprawdźmy również działanie korbowodu: chwytamy za ramię korby i poruszamy nią na boki (do wewnątrz i na zewnątrz roweru).

W przypadku poluzowania trzeba dokręcić ramię lub nawet wymienić wkład suportu albo ramię korby.

W przypadku, gdy nie mamy luzów na piastach a widzimy, że nasze koła są scentrowane, konieczna będzie regulacja naciągu szprych za pomocą np. klucza do nypli oraz specjalnej centrownicy. Centrowanie kół polega na korekcji odchylenia koła w płaszczyźnie poziomej i pionowej przy jednoczesnym właściwym naciągnięciu szprych. Wszystkie szprychy koła muszą być naciągnięte z taką samą siłą, by poprawnie przenosiły obciążenia.

Ostatnią czynnością jest sprawdzenie stanu opon. Wiadomo, że opony z wiekiem ścierają się, po kilku latach parcieją i z czasem pękają. Je również musimy sprawdzić, bo o ile dętkę możemy załatać lub wymienić na poboczu, to z oponą już tak łatwo nie będzie. Jeśli stwierdzimy, że stan opon jest niezadowalający, to musimy zaopatrzyć się w nowy komplet ogumienia.

Wszelkie niezbędne prace remontowe przy rowerze możesz wykonać u Piotra Małoszuka  w CYKLO SKI SERWIS, ul. Podlaska 43 w Radzyniu Podlaskim, tel. 508154702. Na terenie Radzynia możliwy jest odbiór roweru od klienta.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Nie masz jeszcze swojego konta? Zarejestruj się.

noimage
GLEBOGRYZARKA
czwartek, 11 kwietnia 2024
noimage
Remonty
poniedziałek, 22 kwietnia 2024
sprzedam
sprzedam
niedziela, 21 kwietnia 2024