Radzyń Podlaski - Nasze miasto z dobrej strony! Mamy 28 marca 2024 imieniny: Anieli, Jana

Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?

Michał Maliszewski   
środa, 23 kwietnia 2014 06:00

Rosunkowy rowerzystaJakiś czas temu dostaliśmy wiadomość od Czytelnika z prośbą, byśmy dowiedzieli się kto ma pierwszeństwo – czy użytkownicy ścieżki rowerowej przejeżdżający przez jezdnię, czy samochody podróżujące po szosie.

„Zwracam się do Państwa z prośbą. Jestem mieszkańcem Radzynia Podlaskiego. Praktycznie codziennie przemieszczam się samochodem po naszych uliczkach. Często moja droga krzyżuje się ze ścieżką dla rowerów. Często też spotykam się z przeróżną interpretacją przepisów dotyczących pierwszeństwa (kierowca samochodu - kierowca roweru). W związku z tym chciałbym prosić, aby zwrócili się Państwo o wyjaśnienie, opinię kogoś z kierownictwa Wydziału Ruchu Drogowego naszej Komendy Policji dotyczącą prawidłowego zachowania się na skrzyżowaniu tych dwóch dróg, oraz jakie są kary za złamanie przepisów.Myślę, że opublikowanie na Państwa stronie takiego jasnego opisu kto i kiedy ma pierwszeństwo i jak powinien się zachować jako uczestnik ruchu (w tym naszym konkretnym przypadku) pozwoli uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji i zmobilizuje wielu kierowców (czytelników) do zastanowienia się, czy zachowują się prawidłowo czy też nie” – pisze w wiadomości nasz czytelnik.

Poprosiliśmy rzecznik Komendy Powiatowej Policji Barbarę Salczyńską o zinterpretowanie przepisów drogowych panujących podczas zjazdu ze ścieżki rowerowej na ulicę. Oto odpowiedź:  - „Ustawa: Prawo o Ruchu Drogowym (Dz.U. 2012 poz. 1137 z poźn. zm.) definiuje przejazd dla rowerzystów jako powierzchnię jezdni lub torowiska, przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi. Na terenie naszego miasta przejazdy dla rowerzystów oznakowane są dwojako. Znakiem D- 6A, gdy oznaczony jest sam przejazd, czyli miejsce przeznaczone dla przejazdu rowerzystów w poprzek drogi. Bądź znakiem D-6B, w przypadku występowania obok siebie miejsca przeznaczonego do przechodzenia przez pieszych i przejazdu rowerzystów w poprzek drogi. W obydwu przypadkach kierujący zbliżający się do miejsca oznaczonego powyższymi znakami jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych czy rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących czy też wjeżdżających.

Artykuł 27 cytowanej ustawy mówi:

1 Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.  

Za nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe dla rowerzystów grozi manat karny w kwocie 350 złotych i 6 pkt. karnych.  

Pamiętajmy, że rowerzyści, motocykliści i piesi to grupa niechronionych uczestników ruchu drogowego. W samochodzie kierowcę oraz pasażerów chronią pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne czy karoseria pojazdu. Kierujący jednośladami na takie zabezpieczenia liczyć nie mogą.  Podczas zderzenia z pojazdem jadącym nawet z niewielką prędkością mogą zostać poważnie ranni” – informuje rzecznik Salczyńska.

Pamiętajmy, że podczas przejazdu przez jezdnię rowerzyści oraz piesi mają pierwszeństwo. Nieprzestrzeganie przepisów może grozić mandatem, lub - co najgorsze - wypadkiem.

 

Komentarze  

 
#1 Ale...olo 2014-04-23 06:55
to chyba nie jest odp. na zadane pytanie. Nie chodzi o przejeżdżanie przez jezdnie a o zjeżdżanie ze ścieszki rowerowej. To są dwie skrajnie różne sytuacje.
Proponuje zapytać jeszcze raz.
 
 
#2 RE: Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?spooky86 2014-04-23 10:46
No nareszcie artykuł o pierwszeństwie przejazdu na ścieżce rowerowej. Miejmy nadzieję, że kierowcy zostaną uświadomieni. Zastanawia mnie jeszcze przejście/przejazd na ul chomiczewskiego. Oficjalnie jest tam tylko przejazd, a nie ma pasów. Czy według przepisów, piesi mogą tamtędy przechodzić??
 
 
#3 Odpowiedź jest jasnaskuter6 2014-04-23 10:55
Cytuję olo:
to chyba nie jest odp. na zadane pytanie. Nie chodzi o przejeżdżanie przez jezdnie a o zjeżdżanie ze ścieszki rowerowej. To są dwie skrajnie różne sytuacje.
Proponuje zapytać jeszcze raz.

Cytuję olo:
to chyba nie jest odp. na zadane pytanie. Nie chodzi o przejeżdżanie przez jezdnie a o zjeżdżanie ze ścieszki rowerowej. To są dwie skrajnie różne sytuacje.
Proponuje zapytać jeszcze raz.

Uważam, że odpowiedź na pytanie czytelnika udzielona.
Prostymi słowami rowerzysta ma pierwszeństwo jeżeli wjeżdża lub jest na jezdni, lecz nie może wjeżdżać z dużą prędkością aby tylko zdążyć mieć pierwszeństwo, bo jeżeli samochód ewidentnie będzie pierwszy na skrzyżowaniu ich dróg to ma pierwszeństwo. Przed wszystkim rozglądajmy się i bądźmy kulturalni na drodze.
 
 
#4 brak odpowiedzizjp 2014-04-23 13:03
Odpowiedź przez Panią rzecznik nie została udzielona w sposób nie budzący wątpliwości. To co napisała to "masło maślane". Bardzo proszę aby Pani rzecznik jasno odpowiedziała - kto ma się zatrzymać przed skrzyżowaniem jezdni z drogą dla rowerów w momencie kiedy auto i rower jednocześnie dojeżdżają do skrzyżowania!!!
Przywołany pkt 1 artykułu 27 tego nie definiuje!
 
 
#5 kto pierwszyeSPe 2014-04-23 13:17
A mnie wydaje się, że właściwym pytaniem jest, kto ma pierwszeństwo w sytuacji kiedy kończy się ścieżka rowerowa, a rowerzysta mimo woli musi włączyć się do ruchu drogą przeznaczoną dla pojazdów samochodowych. Czy wówczas ma pierwszeństwo we włączaniu się do takiego ruchu, czy też musi poczekać na możliwość włączenia się do ruchu. Sytuacja ta miała miejsce podczas wypadku kilka dni temu na ulicy Międzyrzeckiej.
 
 
#6 RE: Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?nuska77 2014-04-23 13:51
za mało barierek w wąskich miejscach na ścieżce. córka o mało do rzeki mi nie wpadła :sad:
 
 
#7 RE: Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?rafal 2014-04-23 14:01
Dla mnie ewidentnie, gdy roweżysta przecina drogę ścieżką rowerową oznaczony znakiem jako przejazd rowerowy, to tak samo ma pierwszeństwo jak pieszy na przejściu dla pieszych. Oczywiście zarówno rowerzyści jak i piesi nadużywają tego przywileju, ale to temat do innej dyskusji. Natomiast, gdy ścieżka rowerowa się kończy, rowerrzysta musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się już po jezdni. Jak dla mnie jest to takie samo włączanie się do ruch jak gdy ruszam samochodem z miejsca parkingowego, czy wyjeżdżam ze swojej bramy. Taki mi się wydaje i proszę mnie poprawić, jeśli moje wyobrażenie mija się z prawdą. Z góry dzięki
 
 
#8 Weźmy to na logikę.solmyrek 2014-04-23 14:29
Moim zdaniem też wszystko jest jasne. W momencie kiedy rower wjeżdża na skrzyżowanie lub jest na nim ma pierwszeństwo. Natomiast gdy oba pojazdy zbliżają się jednocześnie do skrzyżowania pierwszeństwa ustępuje rower, któremu łatwiej wszak jest się zatrzymać. Poza tym jest przecież zasada, że mniejszy ustępuje większemu. Zaś przy wyjeździe z kończącej się ścieżki rowerzysta włącza się do ruchu z drogi podporządkowanej, więc ustępuje pierwszeństwa. To jest jednak tylko moje zdanie. Faktycznie, może gdyby Pani rzecznik napisała to w bardziej jednoznaczny sposób, wszelkie wątpliwości byłyby rozwiane.
 
 
#9 JEST to TAK PomyślaneJB 2014-04-23 14:50
aby się wielu pozabijało nawzajem:)
 
 
#10 RE: Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?enter 2014-04-23 16:34
Na pewno byłoby do rzeczy ,żeby do możliwych wariantów odniósł się ktoś kompetentny . Nie byłoby tylu niejasności .
Do "solmyrek" - wybacz mi proszę moja niewiedzę i oświeć co do podstawy stwierdzeń - "..Natomiast gdy oba pojazdy zbliżają się jednocześnie do skrzyżowania pierwszeństwa ustępuje rower, któremu łatwiej wszak jest się zatrzymać." oraz "Poza tym jest przecież zasada, że mniejszy ustępuje większemu." .Już ktoś kiedyś mnie tu uświadamiał ,że ciągłą linię wolno zgodnie z prawem przekraczać , czy to podobny "przepis"?
 
 
#11 Zgadzam się zjpArek Strojek 2014-04-23 16:39
Przepisy powinny być proste. Jeżeli to jest droga z pierwszeństwem to proszę ustawić tam stosowne oznaczenia. Nowego prawa nie trzeba w tym przypadku tworzyć. W przeciwnym razie będę to traktował jak "poprzeczny" chodnik i przejście dla pieszych.

Cytuję skuter6:
Cytuję olo:
to chyba nie jest odp. na zadane pytanie. Nie chodzi o przejeżdżanie przez jezdnie a o zjeżdżanie ze ścieszki rowerowej. To są dwie skrajnie różne sytuacje.
Proponuje zapytać jeszcze raz.

Cytuję olo:
to chyba nie jest odp. na zadane pytanie. Nie chodzi o przejeżdżanie przez jezdnie a o zjeżdżanie ze ścieszki rowerowej. To są dwie skrajnie różne sytuacje.
Proponuje zapytać jeszcze raz.

Uważam, że odpowiedź na pytanie czytelnika udzielona.
Prostymi słowami rowerzysta ma pierwszeństwo jeżeli wjeżdża lub jest na jezdni, lecz nie może wjeżdżać z dużą prędkością aby tylko zdążyć mieć pierwszeństwo, bo jeżeli samochód ewidentnie będzie pierwszy na skrzyżowaniu ich dróg to ma pierwszeństwo. Przed wszystkim rozglądajmy się i bądźmy kulturalni na drodze.

Zgodzę się, jeżeli na swój koszt zainstalujesz w moim samochodzie urządzenie, które pomoże mi ocenić kto na skrzyżowaniu będzie pierwszy, ja czy rowerzysta :)
 
 
#12 To zależypatriota mimo wszystko 2014-04-23 17:10
Przepisy przepisami, a życie życiem. Kto ma pierwszeństwo? Można rzec, że uzależnione to jest od tego, kto prowadzi samochód, a kto jedzie rowerem. Jeśli samochód prowadzi dygnitarz, a rowerem jedzie zwykły Iksiński to jasne, że pierwszeństwo ma dygnitarz. Jeśli sytuacja jest odwrotna to wówczas też pierwszeństwo ma dygnitarz. Jeśli jedzie dwóch Iksińskich to wtedy obowiązują ich przepisy ruchu drogowego, a jak jedzie dwóch dygnitarzy to są możliwe dwie opcje: 1) ten, który zasiada na wyższym stołku ma pierwszeństwo, 2) ten, którego partia aktualnie rządzi ma pierwszeństwo.
 
 
#13 RE: Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?spooky86 2014-04-23 18:03
Analizowałem taką sytuację już wiele razy. I przepisy mówią jasno, że rowerzysta ma tak samo pierwszeństwo na przejeździe, jak pieszy na pasach. Tylko że przepisy mało kto zna i pozostaje kwestia kultury. Kierowca powinni się zatrzymywać widząc rowerzystę lub chociaż zwolnić. Ale w Radzyniu mało jest kulturalnych osób i większość przyspiesza... Taka prawda.
 
 
#14 RE: Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?zjp 2014-04-23 18:34
Cytat:
I przepisy mówią jasno, że rowerzysta ma tak samo pierwszeństwo na przejeździe, jak pieszy na pasach.
No więc chyba jednak nie do końca jest to prawdą. Proszę zapoznać się z tym artykułem, a szczególnie z akapitem zaczynającym się od słów: "Problem pojawia się w kilku procentach przypadków,". http://www.miastadlarowerow.pl/index_wiadomosci.php?dzial=2&kat=8&art=80 W Radzyniu na JP II i Chomiczewskiego właśnie z taką sytuacją mamy do czynienia.
Po za tym wypada aby Pani rzecznik Policji jeszcze raz zabrała głos i podała jasną interpretacje przepisów!!!
 
 
#15 RE: Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?znachor 2014-04-23 20:57
Bardzo proszę aby Pani rzecznik jasno odpowiedziała - kto ma się zatrzymać przed skrzyżowaniem jezdni z drogą dla rowerów w momencie kiedy auto i rower jednocześnie dojeżdżają do skrzyżowania!!!

tutaj chyba jest najlepsza odpowiedź

Przed wszystkim rozglądajmy się i bądźmy kulturalni na drodze.
 
 
#16 zjp kontra skuter6 ...z wielkim plusem dla skutera6znachor 2014-04-23 21:03
"zjp" definiować można na różne sposoby i sytuacje ale najbardziej trafnie wypowiedział się na ten temat "skuter6" i właśnie to on ma rację
 
 
#17 RE: Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe ze ścieżki rowerowej?snajper116 2014-04-23 21:32
Może wsadzę kij w mrowisko ale co tam
Radzyńscy kierowcy są niestety bardzo nieuświadomieni w kwestii przepisów i "kultury na drodze" - prawie nie zdarza się by ktokolwiek zatrzymał swój wspaniały pojazd widząc grupkę pieszych - w innych miastach to standard że kierowcy PRZEPUSZCZAJĄ PIESZYCH przed przejściem a nie wydziwiają kto większy, komu się łatwiej zatrzymać ... - mój dziadek mawiał że "kto ma bat ten ma pierwszeństwo" i jak widać u wielu kierowców pozostało takie przekonanie. W Warszawie np jest dużo ścieżek towarowych i ZAWSZE kierowcy przepuszczają rowerzystów na przejazdach- BO TAK MÓWIĄ PRZEPISY. Chcecie "świateł w Radzyniu" a kultury jazdy za grosz u niektórych :P

Cytuję spooky86:
No nareszcie artykuł o pierwszeństwie przejazdu na ścieżce rowerowej. Miejmy nadzieję, że kierowcy zostaną uświadomieni. Zastanawia mnie jeszcze przejście/przejazd na ul chomiczewskiego. Oficjalnie jest tam tylko przejazd, a nie ma pasów. Czy według przepisów, piesi mogą tamtędy przechodzić??


To jest ścieżka rowerowa i teoretycznie piesi nie powinni w ogóle sie na niej znajdowac - inna kwestia że dotacja UE byla na ścieżkę ROWEROWĄ a nie pieszo-rowerową stąd rak pasów na ul. Chomiczewskiego- inna kwestia dlaczego nikt nie zaplanował przejścia dla pieszych w pobliżu tak jak jest na ul. Wyszyńskiego lub Jana Pawła
 
 
#18 A może tak ?olo 2014-04-23 22:34
Rowerzyści no i piesi oczywiście dajcie szansę (czas) kierowcy na reakcję. Zaobserwujcie czy nadjeżdżający Was zauważył czy może będziecie dla Niego zaskoczenie.
Kierowcy natomiast miejcie świadomość obecności na drodze innych użytkowników. Przewidujcie i bądźcie przewidywalni!
 
 
#19 Pierwszeństwolotnik78 2015-07-31 14:48
Jeżeli rowerzysta zjeżdża z chodnika lub nawet ścieżki dla rowerów na drogę to rowerzysta jest wtedy traktowany, jak uczestnik włączający się do ruchu. Czyli musi ustąpić pierwszeństwa ...
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Nie masz jeszcze swojego konta? Zarejestruj się.

Narożnik z funkcjÄ spania
Narożnik z funkcją spania
wtorek, 26 marca 2024
noimage
Sprzedam.ziemnlaki
czwartek, 21 marca 2024
noimage
Wkrętarka i zakrętarka Milwaukee
poniedziałek, 18 marca 2024