Komentarze
- Wyniki głosowania na burmistrza Radzynia Podlaskie...
jest WIELKI !!! Panie Burmistrzu życzę Panu i wszystkim Radnym owocnej pracy dla naszego miasteczka ...
- cogito - Wyniki głosowania na burmistrza Radzynia Podlaskie...
Nie dziwi mnie to wcale. Słyszałem, że wiele osób "na stanowiskach" myśląc że będą wiecznie przy kor...
- P.K. - Wyniki głosowania na burmistrza Radzynia Podlaskie...
"Na skwerze z niedzwiadkiem, odbiło mi się dzisiaj o uszy, że dyrektor domu kultury też rozważa opcj...
- NN - Wyniki głosowania na burmistrza Radzynia Podlaskie...
Po pierwsze, jeśli mieszkańcy miasta stanowczo zaprotestują to przegrany w wyborach na burmistrza na...
- malina1986 - Wyniki głosowania na burmistrza Radzynia Podlaskie...
Na skwerze z niedzwiadkiem, odbiło mi się dzisiaj o uszy, że dyrektor domu kultury też rozważa opcję...
- eSPe
Kolejny dzień ,,Tygodnia z Autyzmem" w Radzyńskiej Krainie Serdeczności |
Agnieszka Oworuszko | |||
wtorek, 08 kwietnia 2014 07:00 | |||
Spotkanie otworzył Starosta Radzyński - Lucjan Kotwica odnosząc się do zaplanowanej tematyki wykładu - ,,Znaczenie wczesnej diagnozy w terapii i edukacji dziecka autystycznego” - przeprowadzone przezJadwigę Laliczyńską–Babczyk (wykładowcę akredytowanego przy Centrum Edukacji Metodycznej "MENTOR" w Mońkach, diagnostę, nauczyciela w klasie dla dzieci z autyzmem, terapeuta rodzin w zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka). Słuchacze mogli dowiedzieć się o znaczeniu wczesnej diagnozy w terapii i edukacji dziecka autystycznego. Jak podkreślała prelegentka – niezmiernie cieszył ją fakt uczestnictwa w wykładzie lekarzy pediatrów, psychiatrów, pracowników służby zdrowia, gdyż to do nich jako pierwszych zwracają się rodzice zaniepokojeni nieprawidłowościami w rozwoju dziecka. Lekarze otrzymali między innymi informację jak przeprowadzić badanie przesiewowe, aby jak najwcześniej zdiagnozować autyzm. Prowadząca zwróciła uwagę na istotę działań interdyscyplinarnych ( służba zdrowia i nauczyciele). Jak podała mgr Jadwiga Laliczyńska–Babczym po raz pierwszy autyzm został szczegółowo opisany przez psychiatrę amerykańskiego Leo Kannnera w roku 1943 Zestawienia epidemiologiczne dostarczają coraz to nowych danych. W 2010r. WHO podało, że jedno dziecko na 126 urodzonych to dziecko dotknięte spektrum autyzmu. Autyzm jest czwartym - po cukrzycy, AIDS i nowotworach – zagrożeniem zdrowotnym na świecie. Przyczyny wzrostu przypadków autyzmu (według Rimlanda): - zanieczyszczenie środowiska - szczepionki – badania wykazały, iż wiele przypadków należy wiązać ze stosowaniem szczepionek ochronnych, szczególnie DPT, ale to nie jest główna przyczyna a jedynie czynni mogący wywołać objawy autyzmu, który u dziecka już był, - wzrost stosowania antybiotyków w leczeniu infekcji uszu i w podobnych chorobach - rozwój drożdżaków, takich jak np. candida albicans; ubocznym efektem stosowania antybiotyków, które wydzielają neurotoksyny uszkadzające CUN. Wczesne oznaki autyzmu można zaobserwować już u pół rocznego dziecka. Widoczne oznaki to m.in. brak wyciągania rąk do ludzi (6 m-c), uśmiechu w sytuacjach społecznych (1 rok życia), brak kontaktu wzrokowego (2 rok życia), brak adekwatnej mimiki, wyrażania emocji (pół roku), brak właściwej gestykulacji i wyrażania emocji za pomocą postawy (2 rok życia), nietypowe pozy (2 rok życia), brak naśladownictwa (20 m-c). W przypadku wczesnej diagnozy i terapii nie dopuszcza się do narastania objawów oraz wtórnych uszkodzeń i zaburzeń rozwoju, a często wręcz zatrzymuje się postęp choroby powodującej objawy autystyczne. We wczesnym okresie rozwoju układ nerwowy charakteryzuje się wyjątkowo dużą plastycznością, dzięki czemu istnieje możliwość skutecznej korekcji zaburzonych funkcji a także kompensacji deficytów. Małe dzieci są bardziej podatne na stosowane wobec nich programy usprawniania oraz czynią postępy szybciej niż starsze. Łatwiej jest uczyć nowych zachowań małe dzieci ze względu na to, iż wiele ich autystycznych zachowań ma mniejsze natężenie niż u starszych. Po wykładzie uczestnicy szkolenia mogli zapoznać się z pomocami dydaktycznymi używanymi w edukacji i terapii dzieci z autyzmem (PCS, piktogramy, historyjki społeczne, narzędzia diagnostyczne itp.) W czasie spotkania do placówki wpłynął fax z od Sekretarza Stanu w MEN -Tadeusza Sławeckiego w którym napisano między innymi: ,,……..Szeroka edukacja społeczeństwa, prezentacja oferty instytucji wspomagających dziecko niepełnosprawne i warsztaty dla rodziców, nauczycieli, lekarzy zwiększają szansę na wczesną diagnozę oraz terapię dzieci z autyzmem ……Chciałbym pogratulować Wszystkim, którzy zaangażowali się w organizację Tygodnia z Autyzmem - to niezwykle potrzebna inicjatywa."
|
Komentarze